Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem
Contact
info@yourmoby.nl
Een auto kan op twee manieren in bezit zijn van een bedrijf. Allereerst kun je als bedrijf een auto kopen. Wat daarnaast nog veel vaker gedaan wordt is het leasen van een auto. Het voertuig is dan geen bezit van het bedrijf, maar er wordt maandelijks een bepaald bedrag betaald om gebruik te mogen maken van de auto. In ongeveer 80% van de gevallen is zakelijk leasen voordeliger dan het kopen van een elektrische auto.
Sommige bedrijven hebben een aantal zakelijke auto’s die fungeren als deelauto. Werknemers kunnen deze bijvoorbeeld lenen wanneer zij naar een afspraak buiten de deur gaan. Bij bedrijven met werknemers die op standaard basis veel onderweg zijn, zijn leaseauto’s gebruikelijk. De werknemer ‘krijgt’ de auto dan en gebruikt deze ook in zijn of haar privéleven. De auto is dan echter niet in bezit van de werknemer. Het voertuig wordt dan lange periode geleend van het bedrijf waar de werknemer in dienst is. Een auto van de zaak leasen staat vaak wel tegenover een iets lager loon. De lease- of aankoopkosten van de auto worden middels bijtelling verrekend in het salaris van werknemers.
In veel gevallen is leasen voordeliger dan het kopen van een elektrische auto, zeker nu de aanschafprijs van EV’s nog een stuk hoger ligt dan brandstofauto’s. Dit verschil is overigens ook te zien in de leaseprijs van elektrische auto’s, die tevens wat hoger ligt dan die van diesel- en benzineauto’s. De Nederlandse overheid had bepaald dat zakelijke leasecontracten vanaf 2025 alleen nog maar elektrisch mogen zijn, maar deze verplichting is inmiddels van de baan. Dergelijke maatregelen worden overwogen met als doel om de CO₂-uitstoot van Nederland te verminderen.
Hoewel veel ondernemers de overstap naar een EV – onder andere door de hogere aanschafprijs – voorheen niet zagen zitten, groeit deze bereidheid wel. Dit gaat deels gelijk op met de dalende aanschafprijzen van elektrische auto’s door technologische ontwikkelingen. Er wordt zelfs verwacht dat deze ontwikkeling ertoe leidt dat de aanschafprijs van een EV in 2027 lager ligt dan die van een brandstofauto.
Om te voorkomen dat werknemers niet te veel privékilometers maken met een zakelijke auto is er in Nederland een regel dat je jaarlijks maar 500 kilometer privé mag rijden met een zakelijke auto. Ga je hier overheen, dan betaal je bijtelling. Deze wordt vervolgens bij je loon opgeteld, waardoor je aan het eind van het jaar meer belasting betaalt. Hoe hoog de bijtelling is, hangt af van de auto die je rijdt.
Wanneer je geen bijtelling wilt betalen, mag je met een leaseauto dus niet meer dan 500 kilometer privé rijden op jaarbasis. Het is dan heel belangrijk dat ritten nauwkeurig worden bijgehouden. De Belastingdienst kan namelijk streng op controleren. Daarom is het altijd aan te raden een software te gebruiken die ritten registreert. Wij vergeleken de beste opties voor ritregistratie.
Wil je de leaseauto ook privé kunnen gebruiken, dan heb je te maken met bijtelling. Bij een reguliere brandstofauto of een hybride auto betaal je 22% bijtelling over de cataloguswaarde. Lease je een auto met een aanschafwaarde van €100.000, dan is de bijtelling dus €22.000.
De Nederlandse overheid wil elektrische auto’s stimuleren. Daardoor is ook de bijtelling voor elektrische auto’s lager. Op dit moment is de bijtelling 16%. Dit geldt wel alleen voor de eerste €30.000. Is de EV die je rijdt in aanschaf duurder dan dit, dan betaal je over de rest van het bedrag wel 22% bijtelling. Lease je dus een elektrische auto van €100.000, dan is de bijtelling op jaarbasis €20.200. Bij een EV wordt er dus een kleiner bedrag bij je inkomen opgeteld waardoor je minder belasting betaalt bij de aangifte inkomstenbelasting.
Is elektrisch rijden daadwerkelijk goedkoper dan rijden op brandstof? Als je kijkt naar de aanschafprijs van het voertuig, dan is dat vaak niet het geval. Elektrische auto’s zijn gemiddeld genomen duurder dan brandstofauto’s. Daarnaast kiezen rijders van een EV er vaak voor om thuis een laadpaal te installeren en laten werkgevers vaak laadpalen voor zakelijk gebruik aanleggen.
Een deel van deze kosten kunnen gesubsidieerd worden. Zo kun je per elektrisch bedrijfsvoertuig maar liefst €5.000 vergoed krijgen van de Nederlandse overheid middels de SEBA. En ook voor laadpalen zijn er allerlei subsidies en financiële voordelen opgesteld om ondernemers te stimuleren over te stappen op elektrische auto’s.
Maar als we kijken naar de kosten voor het elektrisch rijden an sich, dan kom je met een EV zeker goedkoper uit dan met een auto op fossiele brandstof. Bij een elektrische auto betaal je bijvoorbeeld geen motorrijtuigbelasting omdat de auto geen uitstoot heeft. Ook zijn energiekosten beduidend lager dan brandstofkosten: als je honderd kilometer met een EV rijdt, ben je circa €7 kwijt, terwijl je met een gemiddelde brandstofauto €13 of meer kwijt zou zijn. De brandstofkosten bij een elektrische auto kunnen zelfs nog lager zijn wanneer je bijvoorbeeld thuis of op werk laadt. De laadpaal kan hier energie gebruiken van zonnepanelen als deze er zijn, maar ook kun je een goed energiecontract hebben afgesloten waardoor je extra voordelig laadt.
Benieuwd welke ontwikkelingen eraan komen op de elektrische automarkt? En hoe je ervoor zorgt dat je nooit met een lege accu langs de snelweg staat?
Van kostenbesparing tot verduurzamingskans: de voordelen van elektrisch zijn eindeloos. MKB Brandstof vertelt er alles over in hun whitepaper: “Van revolutie naar transitie”
Wanneer je elektrische auto’s van de zaak inzet, dan leen je de auto’s als het ware uit aan jouw werknemers. Zeker bij grotere bedrijven met veel zakelijke EV’s, kan het lastig worden om goed overzicht te houden over wie welke auto in gebruik heeft, hoe lang hij of zij hem nog mag gebruiken en hoeveel er met zo een auto wordt gereden. Daarom gebruiken veel ondernemers een softwaresysteem om hun vloot te beheren. Met fleet management software kun je precies zien wat de status van (elektrische) auto’s van de zaak is.
Je kunt bijvoorbeeld bijhouden waar welke auto precies is, maar ook kun je processen binnen de onderneming verbeteren. Maken werknemers bijvoorbeeld niet altijd gebruik van de kortste route, of rijden ze vaak te hard? Dan valt hier winst te behalen. Met een platform als FleetGO krijg je als werkgever daarnaast gedetailleerde rapportages met inzichten om de mobiliteit in jouw bedrijf verder te verbeteren.
Wil jij je nieuwe mobiliteitsoplossing aanbieden via Moby, heb je vragen of wil je met ons in gesprek?
Neem vandaag contact met ons op en we kijken graag wat we voor je kunnen betekenen.