Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

De kosten van elektrisch rijden per km

Het kostenplaatje is in veel gevallen een belangrijke factor in de beslissing om al dan niet over te stappen op elektrisch rijden. De aanschaf van een elektrische auto is immers voor veel mensen nog steeds een aardige investering. Tegelijkertijd liggen de kosten van het opladen een stuk lager dan de gemiddelde brandstofkosten. Wat zijn de huidige kosten van elektrisch rijden en welk type auto is netto het voordeligst?

De aanschafkosten van een elektrische auto

Toen de elektrische auto voor consumenten voor het eerst op de markt kwam, lag de prijs ver boven de gemiddelde prijs die gangbaar was voor een auto. Zo lag de consumentenadviesprijs van de goedkoopste Tesla nog steeds op €49.995 in 2020, aanzienlijk hoger dan de gemiddelde autoprijs van €37.053 in datzelfde jaar. In de laatste jaren is de concurrentie op de EV markt echter behoorlijk toegenomen, waardoor er ook steeds meer aanbieders zijn die inzetten op elektrische auto’s voor het lagere segment. Zo kwam Dacia op de markt met de Spring. Deze EV wordt aangeboden voor €18.250 en is daarmee momenteel de enige elektrische auto onder de 20 mille. Ook Renault en Seat komen met betaalbare modellen: respectievelijk de Twingo E-Tech Electric en de Mii Electric. Beide modellen hebben een adviesprijs tussen de 20 en 25 mille. 

De elektrische modellen zijn met deze prijzen doorgaans duurder dan vergelijkbare benzine of diesel modellen. Voor EV’s zijn er tegenwoordig echter verschillende subsidieregelingen, waardoor de aankoop toch een interessante investering kan zijn. Ook tweedehands elektrische auto’s zijn steeds makkelijker te vinden waardoor de elektrische auto  daadwerkelijk toegankelijk lijkt te worden voor een groter publiek. 

Energiekosten 

De prijs van benzine en diesel heeft al enige tijd een hoogtepunt bereikt. De brandstofkosten van een elektrische auto – het opladen van de accu – liggen dan ook aanzienlijk lager, hoewel dit wel afhankelijk is van het laadpunt dat wordt gebruikt. Waar men thuis bij de eigen laadpaal het voordeligst uit is, liggen de kosten bij het snelladen in verhouding het hoogst. Bij het opladen aan een snellaadpaal ligt de prijs gemiddeld op zo’n €0,60 per kWh, maar de prijzen kunnen variëren tussen de €0,25 en €0,79 per kWh. Wordt de auto thuis opgeladen? Dan moet er gekeken worden naar de tarieven van de energieleverancier. Hierbij kan een gemiddeld tarief van €0,24 tot €0,27 per kWh worden aangehouden. De kosten van het opladen bij een openbare laadpaal liggen in Nederland vaak rond een gemiddelde prijs van €0,40 per kWh. 

Voor het rijden van 100 kilometer is men met een elektrische auto rond de €7 kwijt. Vergelijken we dit met de gemiddelde benzineauto, dan komen we op een bedrag van ongeveer €13. Bij het afleggen van lange afstanden kan de elektrische auto dus een stuk voordeliger zijn.

Overige kosten van elektrisch rijden

Bij een benzineauto horen kosten voor het onderhoud en het vervangen van onderdelen. Ook de motorrijtuigenbelasting hoort bij het kostenplaatje. Bij een benzine- of dieselauto kunnen de bijkomende kosten daardoor soms hoger uitvallen dan verwacht. EV’s bieden in dit opzicht een voordeel: zo betaalt u geen motorrijtuigenbelasting, vindt slijtage minder snel plaats en krijgt u bijvoorbeeld niet te maken met het verversen van olie. Wel zijn de banden en remmen van elektrische auto’s over het algemeen gevoeliger voor slijtage en is het vervangen van deze onderdelen duurder. 

Uiteraard hangen de kosten van het rijden altijd af van rijstijl, het type auto, de weersomstandigheden en het wegdek. De kosten die uiteindelijk gemaakt worden, kunnen in de praktijk dus verschillen.

De fiscale voordelen voor de zakelijke markt

Elektrisch rijden deed in Nederland voor het eerst grootschalig intrede op de zakelijke markt in 2009, toen de Nederlandse overheid het elektrisch rijden actief begon te stimuleren. Anno 2022 profiteert de zakelijke rijder nog steeds van fiscale voordelen, maar zijn er ook voor de consument diverse regelingen geïntroduceerd.

Over naar elektrisch als consument

Met de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren regeling kunnen particulieren bij de aankoop van een nieuwe of tweedehandse elektrische auto tot €3.350 subsidie ontvangen in 2022. Om in aanmerking te komen voor deze regeling moet de auto een actieradius hebben van minimaal 120 kilometer en moet de catalogusprijs tussen de €12.000 en €45.000 liggen. De subsidie kan worden aangevraagd bij de RVO. Als particulier kun je tevens tot 2024 profiteren van het vervallen van de bpm voor elektrische auto’s. Dit kan jaarlijks oplopen tot enkele honderden euro’s besparing.

Een EV als auto van de zaak

Als werknemer is de bijtelling die betaald moet worden over een elektrische auto zeer gunstig. Zo geldt er voor een elektrische auto 16% bijtelling voor het deel van de catalogusprijs tot en met €35.000 en 22% bijtelling voor het deel van de catalogusprijs boven €35.000. Reguliere auto’s hebben een gemiddeld bijtellingspercentage van 22% over de volledige cataloguswaarde. De overstap naar elektrisch rijden levert hiermee al snel een besparing van zo’n €2.000 op.

Wist je dat je als zakelijk rijder 16% bijtelling betaald voor een batterij-elektrische auto van Hyundai over de eerste € 35.000 van de cataloguswaarde in 2022? Bekijk de kosten van elektrisch rijden met Hyundai en profiteer van de voordelen!

Investeren in de toekomst als werkgever

De groep die wellicht het meest profiteert van fiscale voordelen en subsidieregelingen bestaat uit ondernemers en bedrijven. De milieu-investeringsaftrek kan door werkgevers worden gebruikt bij de aanschaf van een elektrische auto en een laadpunt wanneer deze tegelijkertijd wordt aangeschaft met de EV. Het voertuig moet vanaf 2022 beschikken over geïntegreerde zonnepanelen om nog in aanmerking te komen voor de regeling. Bij de RVO is te lezen welke modellen in aanmerking komen voor de MIA

Als werkgever is er ook de mogelijkheid om te profiteren van de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s. Deze regeling kan gebruikt worden voor bedrijfsauto’s die zijn bedoeld voor het vervoer van goederen. Afhankelijk van de categorie waarin het voertuig valt, kan er 10% of 12% subsidie worden ontvangen, met een maximum van €5.000. 

Elektrisch rijden met Hyundai

Ben je overtuigd van elektrisch rijden en zoek je naar een EV met vele (financiële) voordelen? Ontdek de kosten van elektrisch rijden met Hyundai. Je betaalt geen aanschafbelasting BPM en voor een auto op waterstof, zoals de NEXO, geldt een bijtelling van 16%. Bovendien zijn de kosten voor het opladen een stuk minder geld. Om even een voorbeeld te geven: de batterij van de Hyundai KONA Electric is bijvoorbeeld al volledig opgeladen voor maar €14. Dat maakt het toch gelijk een stuk verleidelijker om voor elektrisch rijden te gaan!

kosten elektrisch laden

Onze partners

IONIQ 5

Met zijn elegante uitstraling en geavanceerde technieken is de volledig elektrische IONIQ 5 een pareltje op de weg.

Deze middelgrote SUV is gemaakt van milieuvriendelijke materialen en heeft al verschillende prijzen in de wacht gesleept.

KONA Electric

De Hyundai KONA maakt de beslissing om over te stappen naar elektrisch rijden een heel gemakkelijk.

De nieuwe KONA heeft namelijk een vernieuwd design, is slanker dan zijn voorganger, verfijnder én voorzien van de nieuwste slimme technologie

Hyundai NEXO

De volledig emissie-vrije waterstof en elektrische NEXO maakt Hyundai leider op het gebied van brandstofcelauto’s.

Op een volle tank behaal je met de Hyundai NEXO een duizelingwekkende 665 kilometer. Dat is ver boven het gemiddelde.

Hyundai TUCSON

De TUCSON is een hybride die het beste van twee werelden biedt: elektrisch wanneer jij wilt en benzine wanneer nodig.

Talrijke veiligheidsfuncties maken deze auto de veiligste in zijn klasse en zijn design brengt ‘moderne vormgeving’ naar een nog hoger niveau.

Elektrisch rijden blog

Nieuwe oplossing om het overbelaste stroomnet tegen te gaan: blijvend of van korte duur?

Nieuwe oplossing om het overbelaste stroomnet tegen te gaan: blijvend of van korte duur?

Het Nederlandse stroomnet is overvol. Er is daarentegen nog geen echte oplossing voor gevonden die op korte termijn geïmplementeerd
België op weg naar de top in volledig elektrisch rijden 

België op weg naar de top in volledig elektrisch rijden 

Elektrisch autorijden wordt steeds meer gepromoot in België, vooral met betrekking tot bedrijfsauto’s, lease- en koop auto’s. Deze
Nederlanders kopen tegenwoordig steeds meer elektrische bestelwagens

Nederlanders kopen tegenwoordig steeds meer elektrische bestelwagens

In 2023 was er een groei van maar liefst 95,9% te zien in het aantal elektrische lichte bestelwagens die werden aangeschaft ten
Vraag EV en subsidies 2024: wat zijn de huidige ontwikkelingen?

Vraag EV en subsidies 2024: wat zijn de huidige ontwikkelingen?

De enorme verandering in subsidie hoeveelheden zorgt voor een afname van de populariteit in aanschaffen van elektrische voertuigen. Hoe beï

Moby, platform voor new mobility

Nieuwe mobiliteit voor Moby is niet alleen het verschaffen van informatie. Moby biedt een podium voor nieuwe mobiliteitsmogelijkheden in de vorm van partners die allemaal hun handen ineen steken om mooie producten en diensten te maken. Van platformen waar verschillende vervoersmogelijkheden samenkomen en waar je het gehele aankoopproces op een kanaal kan uitvoeren tot het aanbieden van leasefietsen of -auto’s tegen aantrekkelijke tarieven voor bedrijven. Onze partners maken nieuwe mobiliteit mogelijk; ieder op zijn eigen manier. Bekijk nu onze partnerpagina en bekijk welke dienst het beste bij jou past.

Moby: ook iets voor jou?

Wil jij je nieuwe mobiliteitsoplossing aanbieden via Moby, heb je vragen of wil je met ons in gesprek?
Neem vandaag contact met ons op en we kijken graag wat we voor je kunnen betekenen.