Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem
Contact
info@yourmoby.nl
De Europese Commissie heeft donderdag aangekondigd dat de Europese Unie de importheffingen voor Chinese EV’s gaat voortzetten. De heffingen zijn sinds afgelopen 5 juli voorlopig ingegaan.
Sinds vorig jaar wordt de Europese markt overspoeld door goedkopere elektrische auto’s uit China. De Europese Commissie is daarom een onderzoek gestart in september naar elektrische auto’s die geproduceerd zijn door Chinese bedrijven. Wat blijkt? Hier zouden de producenten een oneerlijk voordeel hebben ten opzichte van autofabrikanten afkomstig uit de EU. Dit aangezien de Chinese overheid een stuk meer subsidie geeft om EV’s te kunnen produceren. Hiermee kunnen producenten deze auto’s tegen een veel lagere prijs op de Europese markt verkopen. In totaal betekent dit zo’n 20% goedkoper. Voorbeelden van populaire Chinese automerken zijn BYD, NIO, Lynk & Co, MG, Xpeng en Aiways.
De Europese Commissie is daarom bang dat onze eigen producenten met deze bodemprijzen vanuit China de concurrentie niet kunnen aangaan en daardoor veel marktaandeel verliezen. Dit zou op zijn beurt kunnen leiden tot een vertraging van de groene transitie. Een eigen EV-industrie is echter cruciaal om de EU klimaatneutraal te maken, aldus de Commissie.
De importheffingen verschillen per autofabrikant. Zo zal een auto van BYD zo’n 17,9% strafheffing betalen. Voor een Geely zal gemiddeld 19,9% extra betaald moeten worden en voor een SAIC ruimt 37,6%. Andere Chinese fabrikanten zullen rond de 20,8% importheffingen kunnen verwachten. Dit zou kunnen oplopen als de medewerking niet wordt verbeterd.
Europese fabrikanten zoals Volkswagen zijn het echter niet eens met deze nieuwe maatregel. Zo zal deze extra belasting nadelig zijn voor de Europese EV’s, aldus het Duitse autoconcern. Compenserende invoerrechten werken namelijk niet bepaald versterkend voor de Europese concurrentiekracht op de lange termijn.
De importheffingen zijn echter nog voorlopig. Als Brussel en Peking er over 4 maanden nog niet uit zijn, dan zullen ze van kracht gaan in november 2024. Als de commissie vindt dat China zichzelf niet verbetert, dan zal de maatregel vijf jaar van kracht gaan. Zodra er meer ontwikkelingen zijn over dit onderwerp, lees je dit in één van onze nieuwsberichten.