Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem
Contact
info@yourmoby.nl
Als je zakelijk meer dan 500 kilometer per jaar rijdt, betaal je bijtelling. Dit is een bedrag dat bij jouw inkomen wordt opgeteld. De hoogte hiervan is afhankelijk van de waarde van de auto. Omdat het bij jouw inkomen wordt opgeteld, ga je automatisch meer belasting betalen. Lees in dit artikel alles over deze bijtelling.
Al sinds 1951 hebben we in Nederland een wet die ervoor zorgt dat je bijtelling betaald op het moment dat je privé rijdt met een zakelijke auto. De wet is door al die jaren wel behoorlijk bijgesteld. Op dit moment geldt: als je jaarlijks meer dan 500 kilometer privé rijdt met een zakelijke auto, dan moet je bijtelling bij rekenen. Dit is 22% van de catalogusprijs van het voertuig. Deze regel geldt voor auto’s met een verbrandingsmotor, die dus op diesel of benzine rijden, maar ook op hybride auto’s. Voor elektrische auto’s werkt het allemaal net wat anders.
De Nederlandse overheid wil mensen en bedrijven stimuleren om volledig elektrisch te gaan rijden. Elektrische auto’s hebben namelijk geen uitstoot tijdens het rijden en met de klimaatdoelen die voor ons land zijn gesteld, is het dus van groot belang dat we onder andere in de mobiliteit minder gaan uitstoten. Eén van de manieren waarop dit gedaan wordt is met subsidies. Zo kunnen bedrijven bijvoorbeeld de SEBA (Subsidieregeling Emissieloze BedrijfsAuto’s) aanvragen. Hierdoor krijg je tot € 5.000 vergoed als je een bedrijfsauto koopt die volledig elektrisch is.
Nog een manier waarop de overheid elektrisch rijden stimuleert, is het lagere percentage van de bijtelling. In tegenstelling tot de 22% bijtelling die je bij een auto met verbrandingsmotor betaald, betaal je bij een volledig elektrische auto maar 16%. Let wel: deze 16% geldt over de eerste € 30.000 van de catalogusprijs. Als je EV duurder is, betaal je over de rest wel de 22%.
Stel je koopt voor de zaak een auto van €30.000 en je rijdt hier meer dan 500 kilometer privé mee in een jaar. Als dit een brandstofauto is, dan betaal je aan het eind van het jaar inkomstenbelasting over € 6.600 bijtelling. Bij een elektrische auto is, betaal je inkomstenbelasting over maar € 4.800 bijtelling.
De bijtelling voor elektrische auto’s wordt steeds hoger. Een belangrijke reden hiervoor is dat het ongemak dat er was met een elektrische auto’s, steeds kleiner wordt. Er waren bijvoorbeeld eerder minder openbare laadpunten. Hierdoor moest je jouw reis beter plannen. Daarbij was de actieradius van EV’s ook nog eens lager. In 2018, toen er voor het eerst een verlaagde bijtelling was voor elektrische auto’s, waren de EV’s een stuk duurder. Hier vind je de bijtelling voor elektrische auto’s van de afgelopen jaren, met daaronder ook de cap van de aanschafprijs:
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
% bijtelling | 4% | 4% | 8% | 12% | 16% | 16% | 16% | 17% | 22% |
Cap bijtelling | geen cap | €50.000 | €45.000 | €40.000 | €35.000 | €30.000 | €30.000 | €30.000 | geen cap |
De bijtelling zal vanaf 2026 hetzelfde zijn voor elektrische auto’s als voor hybride auto’s of voor brandstofauto’s. Een aantal jaar geleden had een hybride auto ook nog een verlaagd tarief. Aangezien een hybride nog steeds uitstoot heeft, is dit tarief verhoogd naar 22%.
Bijtelling betaal je dus als je jaarlijks meer dan 500 kilometer privé rijdt met een zakelijke auto. Dit zijn alle kilometers die je maakt in een jaar, behalve woon-werkverkeer en kilometers naar bijvoorbeeld klanten. Het is dus van groot belang om zakelijke kilometers heel nauwkeurig bij te houden. Dit doe je door middel van rittenregistratie. De Belastingdienst controleert erg streng op bijtellingen. Het kan namelijk een behoorlijk bedrag schelen als je geen bijtelling hoeft te betalen.
Maar zit het bij een privéauto? Over een privéauto – of deze nu rijdt op een verbrandingsmotor of elektromotor – betaal je geen bijtelling. Een zakelijke auto heeft namelijk verschillende fiscale voordelen. Zo zijn bepaalde autokosten aftrekbaar van de winst. Bij een privéauto is dit niet het geval, waardoor je dus ook geen bijtelling hoeft te betalen. Als je met een privéauto naar werk rijdt, is het daarentegen nog steeds aan te raden om kilometers te registreren. Deze kun je dan namelijk indienen voor een reiskostenvergoeding. In Nederland wordt maar liefst €0,21 vergoed per gereden kilometer.
Ondanks dat het percentage bijtelling steeds hoger wordt, kun je op dit moment nog steeds profiteren van een lager percentage bij een elektrisch voertuig. Bij de bijtelling voor een auto wordt namelijk gerekend vanaf het eerste moment dat de auto in Nederland geregistreerd wordt. Stel je koopt een auto uit 2022, dan betaal je ook de bijtelling die hoort bij 2022. Maar, er zit hier wel een addertje onder het gras.
Het verlaagde percentage voor elektrische auto’s geldt namelijk maar gedurende 60 maanden. Daarna betaal je de volle 22% die je ook bij normale auto’s betaald met een verbrandingsmotor. Een auto uit een ouder jaar geeft dus een lagere bijtelling, maar hiermee kun je geen 60 maanden gebruik maken van het verlaagde percentage. Als je een tweedehands auto koopt en deze zakelijk gebruikt, dan is de aanschafprijs van het voertuig lager. Voor tweedehands auto’s wordt er namelijk met de dagwaarde gerekend, aangezien de auto minder waard is dan de nieuwprijs.
Wil je een elektrische auto aanschaffen?