Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem
Contact
info@yourmoby.nl
De hybride auto is een hybride tussen de elektrische auto en de benzine-/dieselauto. De auto is dan ook uitgerust met een verbrandingsmotor en een elektromotor. Tijdens het rijden werken deze twee systemen samen om de auto zo efficiënt mogelijk te laten rijden met een minimaal verbruik. Hierdoor heeft de hybride auto een lager brandstofverbruik dan de traditionele benzineauto, maar wordt de bestuurder niet verhinderd door een beperkte actieradius. Een hybride auto combineert hiermee de grootste voordelen van de EV en de auto met een verbrandingsmotor.
Afhankelijk van het soort hybride verschilt de werking van de motoren. Waar de volledig hybride auto kan rijden op enkel de verbrandingsmotor of enkel de elektromotor, kunnen de motoren in de half-hybride variant niet los van elkaar werken. Voordat je overweegt een hybride aan te schaffen, is het van belang op de hoogte te zijn van de beperkingen en voordelen van de verschillende modellen.
De hybride auto heeft twee aandrijflijnen: een elektromotor en een verbrandingsmotor. De accu wordt tijdens het rijden opgeladen, zodat je deels elektrisch op pad kunt
De reguliere hybride auto is verkrijgbaar in twee uitvoeringen: de variant zonder stekker, en de plug-in variant met stekker. Ten slotte is ook het milde hybride model steeds gangbaarder.
In de reguliere hybride auto zonder stekker vinden we een kleine accu die nauw samenwerkt met de verbrandingsmotor. Enkel rijden op elektriciteit is bij deze auto dus niet mogelijk. De elektromotor wordt in dit type auto uitsluitend gebruikt om energie te leveren bij het optrekken.
De plug-in hybride kan met de stekker worden opgeladen in het stopcontact of via een laadpaal. Dankzij de stekker en grotere batterij kunnen er grotere afstanden worden afgelegd zonder hierbij de verbrandingsmotor nodig te hebben.
Een derde variant is de mild hybrid, of milde hybride. In de milde hybride zijn de startmotor en dynamo hetzelfde onderdeel. Dit onderdeel is zwaarder uitgevoerd dan de dynamo in reguliere hybrides, maar er kan binnen dezelfde tijdspanne meer energie worden omgezet in elektriciteit. De milde hybride is zuiniger dan de benzine- of dieselauto, maar wel een stuk minder zuinig dan een volwaardige hybride.
Eén van de grootste voordelen van een hybride model is te vinden in de efficiëntie van het rijden dankzij de naadloze overgang tussen de benzine- en elektromotor. De hybride auto wordt vaak gezien als de ultieme stadsauto, omdat er veel energie wordt opgewekt bij het vele remmen in de stad die vervolgens kan worden ingezet om zonder brandstofverbruik op te trekken.
Dankzij deze efficiëntie ligt het brandstofverbruik van de hybride ook een stuk lager in verhouding met de traditionele benzineauto. Hoewel het precieze verbruik verschilt per model, ligt het volgens producenten over het algemeen zo’n 8 tot 55% lager dan een auto die op benzine of diesel rijdt. De meeste besparingen op verbruik worden gevonden bij het rijden in de stad.
De hybride auto heeft dus tal van voordelen ten opzichte van de benzineauto. Kijken we hierbij ook nog naar de EV, dan zien we dat deze het vooral wint op het gebied van emissieloos rijden. Hoewel de hybride zuiniger is dan de benzineauto, laat nieuw onderzoek zien dat de hybride meer brandstof gebruikt dan men had verwacht; maar liefst twee keer zoveel.
Naast het hogere verbruik zijn er meer donkere wolken voor de hybride auto. Vanaf 2030 wordt, naast de verkoop van de benzine- en dieselauto, ook de verkoop van nieuwe hybride auto’s verboden. Het verbod is ingesteld om te garanderen dat elektrisch rijden zo snel mogelijk de norm wordt.
Wil jij je nieuwe mobiliteitsoplossing aanbieden via Moby, heb je vragen of wil je met ons in gesprek?
Neem vandaag contact met ons op en we kijken graag wat we voor je kunnen betekenen.