Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem
Contact
info@yourmoby.nl
Nederland wil haar klimaatdoelen van 2030 en 2050 halen. Hiervoor moet de uitstoot van broeikasgassen drastisch verminderen. Mobiliteit is in Nederland een van de boosdoeners voor het milieu. Een groot deel van de totale uitstoot komt namelijk uit deze sector. De overheid heeft daarom een aantal maatregelen getroffen die particulier én zakelijk moeten stimuleren om over te stappen naar elektrisch rijden. Een voorbeeld daarvan is te vinden bij subsidies.
Er zijn een aantal middelen die stimuleren om over te stappen op elektrische voertuigen, en tegelijkertijd zijn er ook een aantal regelingen die juist demotiveren om te rijden in auto’s op fossiele brandstoffen. Deze combinatie zou er uiteindelijk voor moeten zorgen dat de uitstoot van Nederland gaat dalen door een groei in duurzame mobiliteit.
Wij gaan kijken wat de overheid ondernemers en grootgroeiers aan subsidies biedt om over te stappen naar elektrisch rijden.
Voordat we kijken naar subsidies die de Nederlandse overheid uitgeeft, kijken we eerst even naar de maatregelen die de Nederlandse overheid heeft getroffen om bedrijven ervan te overtuigen dat ze over moeten stappen op EV’s. Ten eerste is er de normerende regeling werkgebonden personenmobiliteit. Deze regeling zorgt ervoor dat grote bedrijven heel precies hun CO2-uitstoot moeten gaan registreren. Zo proberen ze bedrijven bewust te maken van hun uitstoot, om vervolgens gemakkelijker hierop te sturen.
Deze regeling gaat vanaf 2024 in, maar wanneer blijkt dat het geen effect heeft gehad na een jaar, dan zullen er maatregelen getroffen worden die de CO2-uitstoot door mobiliteit beperken. Elektrische auto’s zijn emissieloos, waardoor bedrijven sneller geneigd zullen zijn over te stappen op elektrische voertuigen.
Ook is stadslogistiek vanaf 2025 in enkele tientallen gemeentes verplicht emissieloos. Je krijgt dan verboden zones, waar alleen emissieloze voertuigen mogen komen. Vanaf 2030 is het de bedoeling dat dit zelfs in alle gemeentes het geval gaat zijn. En dit zijn niet de enige regelingen die gesteld zijn. Zo valt bijvoorbeeld ook de bpm-vrijstelling vanaf 2025 weg voor bestelwagens op brandstof en betaal je een hogere aanschafbelasting bij een nieuwe bestelwagen op brandstof.
Naast alle regelingen die ervoor zorgen dat het minder aantrekkelijk wordt om gebruik te maken van brandstofauto’s, biedt de overheid ook subsidies aan bedrijven die zakelijk elektrisch gaan rijden. Zo zorgt de SEBA, ervoor dat bedrijven tot wel € 5.000 subsidie kunnen krijgen wanneer ze overstappen op een nieuwe, volledig emissieloze bedrijfsauto. Dit geldt voor koop en financial lease.
De hoogte van de subsidie wordt als volgt berekend: de subsidie is 10% van de catalogusprijs (voertuigcategorie N1) of 10% van de verkoopprijs (voertuigcategorie N2). Voor kleine ondernemers en non-profit organisaties ligt het percentage op 12%, om deze zo wat extra te ondersteunen. De maximale hoogte van de subsidie is € 5.000 per nieuw bedrijfsvoertuig. Je kunt als ondernemer dus ook meerdere subsidies krijgen voor meerdere voertuigen.
Helaas is de SEBA subsidie van 2023 sinds begin oktober 2023 op. Het budget dat hiervoor beschikbaar was gesteld was te klein om alle aanvragen te kunnen bemiddelen. De subsidie is in 2024 en 2025 nog geldig en er zal dan een groter budget beschikbaar zijn. Het geld dat hiervoor aan de kant wordt gezet komt deels uit de opbrengsten van de regelingen die hierboven benoemd werden. Door de hogere aanschafbelasting op diesel- en benzinevoertuigen kunnen deze namelijk meer dan € 10.000 duurder worden. Dit geld wordt vervolgens gebruikt om (zakelijke) EV’s te subsidiëren.
Naast de SEBA, kun je van nog twee subsidies genieten als je nu overstapt op een zakelijke elektrische auto. De eerste die we hier behandelen is de MIA (milieu-investeringsaftrek) regeling. Dit is een regeling die milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen stimuleert. Wanneer je een milieuvriendelijke investering maakt, mag je daarom tot 45% van de investeringskosten aftrekken van de belastbare winst. Dit betekent dat je uiteindelijk minder belasting hoeft te betalen en dus kosten bespaart.
Een andere subsidie is de VAMIL (willekeurige afschrijving milieu-investering) regeling. Ook met de VAMIL regeling kun je kosten die je hebt gemaakt voor een milieuvriendelijke investering, aftrekken van de fiscale winst. Dit kun je dankzij de VAMIL doen op een willekeurig moment met een willekeurig percentage. Ook hierdoor betaal je dus minder belasting aan het eind van dat jaar. De MIA en VAMIl mag je naast elkaar gebruiken en zo kun je dus van beiden profiteren.
Benieuwd welke ontwikkelingen eraan komen op de elektrische automarkt? En hoe je ervoor zorgt dat je nooit met een lege accu langs de snelweg staat?
Van kostenbesparing tot verduurzamingskans: de voordelen van elektrisch zijn eindeloos. MKB Brandstof vertelt er alles over in hun whitepaper: “Van revolutie naar transitie”
Niet alleen deze subsidies zorgen ervoor dat het investeren in elektrische bedrijfsauto’s aantrekkelijk wordt, maar ook andere financiële voordelen zorgen voor een gunstige situatie. Zo betaal je bijvoorbeeld als bestuurder van een elektrisch voertuig geen wegenbelasting tot 2024. Dit scheelt toch enkele honderden euro’s per jaar.
Daarnaast kun je ook nog eens genieten van subsidies wanneer je laadpalen aanschaft. Als je gebruik gaat maken van elektrische auto’s van de zaak, dan is het zeker aan te raden om enkele laadpalen aan te schaffen. Ook dit wordt gesubsidieerd vanuit de overheid. Meer over de financiële voordelen van zakelijk elektrisch rijden?
Wil jij je nieuwe mobiliteitsoplossing aanbieden via Moby, heb je vragen of wil je met ons in gesprek?
Neem vandaag contact met ons op en we kijken graag wat we voor je kunnen betekenen.