Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

Verbod op benzinemotoren in 2030: haalbaar of niet?

Oorspronkelijk had de overheid het plan om vanaf 2025 elke nieuwe leaseauto verplicht elektrisch te maken. Toch is dit van de baan, gezien de grote hoeveelheid accijnzen die mis zou worden gelopen. Hoe zit dat met de regel om in 2030 benzinemotoren te verbieden? Je leest het in dit artikel.

Onderzoek ING schept duidelijkheid

Op dit moment lijkt het erop dat het aantal elektrische voertuigen in 2030 rond de 60% zal liggen. Dit laat het onderzoek van de ING zien. Nederland streeft ernaar om het verbod op benzinemotoren in 2030 door te laten gaan. Toch zal – zonder aanvullende stimulering van de overheid – het aantal elektrische voertuigen dus net over de helft liggen. Om het volledige wagenpark elektrisch te hebben moeten er nog flinke veranderingen komen. De verwachting is dat volledige overstap niet zal gaan lukken. Ook het volledige verbod op benzinemotoren lijkt onrealistisch.

Nadelen op het milieu van een auto met benzinemotor

Of je nu een auto hebt die rijdt op benzine of diesel: in de motor van je voertuig komt altijd CO₂ vrij. Voor elke liter aan benzine die je verbruikt komt er 2269 gram aan deze koolstofdioxide vrij. Bij diesel bedraagt dit 2606 gram. Ook stikstofoxiden en fijnstof wordt uitgestoten. Hoe nieuwe de auto, hoe minder schadelijke stoffen er in het milieu terechtkomen. Dit dankzij bijvoorbeeld de verplichting van een katalysator. Toch is het voor het milieu voordeliger om over te stappen op een elektrische auto of een voertuig die rijdt op waterstof.

Dit kan de overheid doen om elektrisch rijden te stimuleren

Een elektrisch voertuig kent geen uitlaatgassen. Zo stoot het geen CO2 en fijnstoffen als roet uit. Ook rijdt hij stiller. Gezien deze belangrijkste voordelen voor het milieu is het aan de overheid om de verkoop van dit type voertuig te stimuleren. Hoe dit gedaan kan worden? De overheid moet de bpm op auto’s die rijden op benzine of diesel verhogen. Daarnaast moet de lage bijtelling voor elektrische auto’s blijven zoals het is. Momenteel is er alleen een subsidiepot beschikbaar voor gebruikte elektrische voertuigen. Inmiddels is het totale budget al leeg. Een subsidie aanvragen is dus niet meer mogelijk. De twijfel over elektrisch rijden slaat toe nu de financiële voordelen minimaal lijken.

Vooral lease voertuigen elektrisch

Volgens het Nibud – Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting – stijgen de prijzen in 2024 met gemiddeld 3,6%. Een nieuwe (elektrische) auto aanschaffen is daardoor nog moeilijker geworden. Vandaar dat tot wel 80% van alle nieuwe auto’s een leaseauto is. Dit laat het onderzoek van de ING zien. Het gaat erbij om zowel zakelijk als private lease. De verwachting is dat er op de zakelijke markt nog wel een push aan zit te komen. De kleinere bedrijven zullen hier iets meer achterblijven. Het aandeel elektrische zakelijke leaseauto’s betreft meer dan 40%. Met dit cijfer is elektrisch rijden dus een koploper in deze categorie.

Wil je meer weten over zakelijk leasen?