Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem
Contact
info@yourmoby.nl
In Nederland is er een grote transitie gaande richting groene stroom en elektrisch rijden. Toch blijkt dat veel Nederlanders nog niet bereid zijn om over te stappen op elektrisch rijden. Hoe komt dit en wat kan ervoor zorgen dat ze wel willen overstappen?
Het verminderen van de CO2-uitstoot wordt steeds belangrijker in Nederland en elektrisch rijden is één van de manieren waarop dit kan. Tijdens het rijden stoot een elektrische auto namelijk geen emissie uit, in tegenstelling tot een auto met verbrandingsmotor. De Nederlandse overheid werkt daarom hard aan het verbeteren van de elektrische infrastructuur en het stimuleren van elektrisch rijden.
Zo heeft Nederland op dit moment bijvoorbeeld de meeste laadpalen per 100 kilometer. Waar in Noorwegen de meeste elektrische auto’s worden verkocht, vier op de vijf nieuwe auto’s is elektrisch, is Nederland toch koploper met het meest dichte netwerk van openbare laadpalen. Maar dit enorme netwerk is ook nodig als de doelstellingen gehaald moeten worden. De gemeente Amsterdam wil bijvoorbeeld in 2030 alle benzine- en dieselauto’s uit de stad houden, waardoor enkel emissieloze voertuigen de Amsterdamse binnenstad in kunnen komen. Hiervoor zijn veel laadpunten nodig.
Daarnaast stimuleert de overheid elektrisch rijden door subsidies en vrijstellingen van belasting. Zeker ondernemers kunnen van verschillende fiscale voordelen genieten, zoals de verlaagde bijtelling bij zakelijke auto’s, de milieu-investeringsaftrek en willekeurige aftrek milieu-investeringen en de subsidieregeling emissieloze bedrijfsauto’s. Maar ook voor particulieren kan elektrisch rijden verschillende financiële voordelen hebben. Ten eerste zijn de kosten voor het laden lager dan brandstofkosten. Ten tweede betaal je geen wegenbelasting en aanschafbelasting voor een nieuwe EV. Deze worden beide namelijk berekend aan de hand van de CO2-uitstoot van het voertuig. Aangezien elektrische auto’s geen CO2-uitstoot hebben, betaal je ook geen belasting.
Toch blijkt dat veel Nederlanders niet bereid zijn over te stappen op een elektrische auto. Dit heeft ten eerste te maken met hogere aanschafkosten van EV’s. Het prijskaartje van een nieuwe EV ligt nog een stuk hoger dan van de gemiddelde brandstofauto. Verwacht wordt dat in 2030 de gemiddelde prijs van een elektrische auto in alle segmenten lager is dan die van brandstofauto’s.
Uit onderzoek van het energiebedrijf Zonneplan blijkt dat ook dat het wel of niet hebben van een oprit voor veel Nederlanders een dealbreker is. Op dit moment hebben 8 van de 10 elektrische bestuurders een eigen oprit. Ook lijkt het erop dat het verschil alleen nog maar groter gaat worden. Bij de groep zonder oprit zegt 1 op de 3 helemaal niet van plan te zijn ooit elektrisch te rijden.
Een eigen oprit betekent dat je jouw elektrische auto aan huis kunt opladen. Op het moment dat je geen eigen oprit hebt, kun je in veel gevallen geen eigen laadpaal aan huis laten plaatsen. Een laadpaal aan huis heeft verschillende voordelen. Ten eerste kun je altijd laden wanneer je wilt. Je zult nooit hoeven wachten op iemand anders die staat te laden. Daarnaast kun je in de nacht opladen waardoor je niet hoeft te wachten tot de auto vol is.
Ook is thuis laden vaak goedkoper. Je betaalt de prijs voor je eigen netstroom en hoeft geen rekening te houden met tarieven die de aanbieders van openbare laadpalen rekenen. Slim laden behoort tot de mogelijkheden. Op het moment dat er minder stroom wordt gebruikt in daluren, betaal je minder voor de stroom. Een smart lader laadt de auto op in de daluren waardoor je minder betaalt.
Vooral in de grote steden zijn er veel mensen die geen eigen oprit hebben. Willen we de klimaatdoelen van 2030 halen, dan is het belangrijk dat ook deze groep (gedeeltelijk) overstapt op elektrisch rijden. Een mogelijke oplossing zou het leggen van kabelgootjes zijn. Zo plaats je een laadpaal bij de parkeerplek van een huis zonder eigen oprit. De bewoner kan hierdoor zijn of haar auto bijvoorbeeld ook opladen met zonnepanelen mits deze er zijn. In sommige gemeentes wordt dit al gedaan, maar in veel niet. Op het moment dat iedereen, ongeacht of ze een oprit hebben of niet, een eigen laadpaal kan laten plaatsen, zal de adoptie van EV’s in Nederland nog harder gaan.