Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

Twijfel over elektrisch rijden slaat toe

Steeds meer Nederlanders twijfelen over de aanschaf van elektrische auto’s. Waar je tot voorheen nog flinke financiële voordelen had, moeten Nederlanders met een elektrische auto vanaf 2025 bijvoorbeeld motorrijtuigbelasting gaan betalen.

Voordelen elektrisch rijden

De Nederlandse overheid is veel bezig geweest om elektrisch rijden te stimuleren. Zo hoef je als bestuurder van een elektrische auto bijvoorbeeld geen motorrijtuigenbelasting (mrb) en geen aanschafbelasting (bpm) te betalen. Elektrische voertuigen werden altijd vrijgesteld van deze belastingen. Vanaf 2025 betaal je een kwart van het mrb-tarief en in 2026 betaal je zelfs de volle smak.

Aanschafbelasting is een belasting die je eenmalig betaalt wanneer je een nieuwe auto aanschaft. De belasting bestaat uit een startbedrag dat wordt verhoogd aan de hand van de uitstoot CO₂ van de auto. Een elektrische auto heeft natuurlijk geen CO2-uitstoot en werd daarom ook vrijgesteld van het startbedrag van €360,-,. Bestuurders zullen vanaf 25 van elektrische auto’s dit startbedrag wel moeten gaan betalen voor een nieuwe EV.

Wanneer je zakelijk elektrisch rijdt, biedt het nog meer voordelen. Zo betaal je bijvoorbeeld minder bijtelling wanneer je meer dan 500 kilometer privé rijdt en zijn er nog meer subsidies te krijgen. Maar ook het zakelijk voordeel wordt steeds kleiner. De bijtelling blijft tot 2026 lager, daarna betaal je hetzelfde bedrag als een voertuig die rijdt op fossiele brandstof.

Het effect van deze veranderingen

Nederland is lang koploper geweest in het aantal elektrische auto’s en heeft nog steeds het dichtste laadpaal netwerk ter wereld. Het ziet er naar uit dat de verkopen van EV’s steeds minder worden. Mensen zijn namelijk onzeker over de nieuwe belastingen die ze moeten gaan betalen. Tot voorheen twijfelden veel mensen door de hogere aanschafprijs. Dit werd echter enigszins gecompenseerd door de andere voordelen die elektrisch rijden had. Nu blijft de aanschafprijs hoog en verdwijnen de financiële voordelen. Daarnaast zijn EV-rijders ook bang voor de elektriciteitsprijzen die omhoog kunnen schieten.

Een speciale motorrijtuigenbelasting

Volgens Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft, is het nog te vroeg om de fiscale voordelen voor elektrisch rijden volledig af te schaffen. Wat we nu zien is namelijk dat mensen niet meer bereid zijn over te stappen. De EV’s zijn nog te duur in aanschaf en de voordelen verdwijnen. De hoogte van de motorrijtuigenbelasting wordt bepaald aan de hand van het gewicht van een auto. Elektrische auto’s zijn een stuk zwaarder, wat betekent dat je ook meer belasting moeten betalen. Daarom stelt van Wee voor om een nieuw tarief voor elektrische voertuigen in te stellen, waarbij rekening wordt gehouden met het extra gewicht.

Wordt elektrisch rijden dan echt duurder?

Op dit moment is er een prijzenoorlog gaande tussen Tesla en verschillende Chinese autoproducenten. De merken blijven de prijs van hun auto’s steeds verder verlagen. Zo is de Tesla model 3 in een jaar al bijna €10.000,- gedaald.

Ondanks de extra belasting die je moet gaan betalen, blijkt elektrisch rijden ook nog steeds voordeliger te zijn. Als we kijken naar twee auto’s die 12.500 kilometer per jaar rijden, dan ben je met een benzineauto van 1.300 kilo ongeveer € 2.500,- kwijt, terwijl je met een EV € 940,- aan stroom betaalt en vanaf 2026 zo’n € 720,- aan belasting. Kortom, je bent als EV-rijder nog steeds goedkoper uit.