Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem
Contact
info@yourmoby.nl
Uit het jaarlijkse Nationaal Elektrisch Vervoer (EV) en berijdersonderzoek uit 2022 (uitgevoerd door de Rijksuniversiteit Groningen), is gebleken dat belastingvoordeel een belangrijke reden is om te kiezen voor elektrisch rijden. Voor de particuliere rijders van de elektrische voertuigen is vooral de vrijstelling van MRB doorslaggevend concludeert de Rijkdienst voor Ondernemend Nederland. Aan het onderzoek deden ruim 3.800 rijders mee van elektrische voertuigen.
Wanneer je een voertuig op je naam hebt staan, dien je motorrijtuigenbelasting (mrb) te betalen. Hoe hoog het te betalen bedrag is, hangt onder andere van het soort motorrijtuig, het gewicht en het soort brandstof. Als je in het bezit bent van een volledig elektrisch voertuig, hoef je deze mrb niet te betalen. Dat is de huidige regel die geldig is tot en met 2024. Met deze regel wil de overheid elektrisch rijden zoveel mogelijk stimuleren.
Uit het uitgevoerde onderzoek is gebleken dat het huidige belastingvoordeel bij elektrisch rijden voor particulieren doorslaggevend is bij de keuze voor elektrisch rijden, met name de vrijstelling voor mrb. Zodra de vrijstelling na 2025 verdwijnt en je evenveel aan belasting betaalt als voertuigen die rijden op fossiele brandstoffen, geeft bijna de helft van de EV-bezitters aan niet langer meer te kiezen voor elektrisch rijden bij een volgende aankoop.
Voor elektrische voertuigen die zakelijk worden gebruikt is de verlaagde bijtelling de grootste reden om te kiezen voor elektrisch rijden. Van de zakelijke EV-rijders geeft 44% aan bij een volgende auto niet meer te kiezen voor elektrisch bij een volgende leaseauto.
Na 2025 zullen de belastingvoordelen waarvan je profiteert als je elektrisch rijdt, zullen gaan verdwijnen. De reden hiervoor is dat de bijtelling afhankelijk is van de hoogte van de aanschafkosten voor je auto. Bij elektrische voertuigen ligt dit bedrag hoger. De gemiddelde kosten voor het aanschaffen van een gloednieuwe elektrische auto ligt rond de 45.000 euro.
Bekijk hieronder de 3e editie van het webinar en het onderzoek van het Nationaal EV en Berijdersonderzoek.