Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

Elektrische voertuigen hebben een eigen rijstrook nodig volgens topman BMW

In. Duitsland verloopt de overstap op elektrische auto’s niet helemaal als gehoopt. Binnen de mobiliteitssector wordt er nagedacht over mogelijkheden om de overstap op EV’s aantrekkelijker te maken. De topman van BMW weet hier wel een oplossing voor bedacht. Lees in dit artikel meer.

Tegenslagen in de Duitse automarkt

Het leek erop dat de switch naar elektrisch rijden volgens plan verliep. Helaas bleek deze positiviteit voor korte duur. Fabrieken kampen met onder andere herstructureringen. Ook staan winstmarges onder druk omdat er niet genoeg modellen worden verkocht om de investering te dekken. Ola Källenius – de baas van automerk Mercedes – heeft al laten weten dat de aanschafprijs voor een EV nog lang hoger zullen zijn dan een voertuig met verbrandingsmotor.

Geen steun meer vanuit de overheid

Nog een belangrijke – al dan niet de belangrijkste – reden voor de verminderde populariteit van EV’s is de overheidssubsidies die gestopt zijn. Deze financiële tegemoetkomingen om elektrische auto’s aantrekkelijker te maken is door het Duitse Hooggerechtshof vernietigd. Er is momenteel geen enkel stimuleringsbeleid meer van kracht. Dit is ook terug te zien in de daling van het aantal verkochte voertuigen met elektromotor, met ruim 16 procent ten op zichten van een jaar eerder. Ter vergelijking: in België is het aantal verkochte elektrische auto’s toegenomen met bijna 43 procent.

Ben je benieuwd hoe aantrekkelijk elektrisch rijden momenteel is in Nederland?

Veranderende verkeersstroom

Duitsers vrezen voor de invoering van een snelheidslimiet van maximaal 100 kilometer per uur op de autobahn. Volgens de politie zorgen elektrische auto’s namelijk voor een veranderende stroom aan verkeer. Om zoveel mogelijk te profiteren van een lange actieradius wordt er namelijk nog maar zelden harder gereden dan 130 kilometer per uur. En dat is gevaarlijk. Andere voertuigen rijden namelijk wel sneller dan deze snelheid. Een mogelijke oplossing volgens de topman van BMW is het invoeren van een eigen rijstrook, met een bijbehorende maximumsnelheid. Of deze oplossing daadwerkelijk door gaat worden gevoerd in Duitsland is niet duidelijk.

Nog steeds lijkt automarkt elektrisch te zijn in de toekomst

Kenniscentrum Elaad NL voorspelde eerder dit jaar al dat de groei van de elektrische automarkt zal gaan afnemen. Dit wordt veroorzaakt door de onduidelijkheid over het wel of niet profiteren van de financiële voordelen omtrent elektrisch rijden. Ook de afbouw van stimuleringsmaatregelen maakt dat op korte termijn de populariteit van EV’s doet afnemen. Toch is op lange termijn de verwachting dat dit niet uitmaakt. Dit geldt voor zowel Nederland als andere EU-landen. Autofabrikanten zetten immers vol in op (semi-) elektrische voertuigen. Ook in China is de keuze om over te stappen op auto’s met een elektromotor allang gemaakt.

Voorspelling Nederlandse mobiliteit in 2050

Volgens het kenniscentrum zou in 2050 het Nederlandse wagenpark er als volgt uit kunnen zien: ruim tien miljoen aan elektrische auto’s en vier miljoen laadmogelijkheden. Al in 2035 wordt verwacht dat de overstap op elektrische voertuigen al voor 50 procent is gelukt. In 2023 was één op de drie nieuw verkochte auto’s er een met een elektromotor. Als het gaat om het laadpalennetwerk scoort Nederland goed. Er zijn al ruim 140 duizend (semi) publieke laadpunten te vinden. Dit betekent één openbare laadpaal per drie elektrische auto’s. Voor deze constatering zijn laadmogelijkheden aan huis of op werk niet meegerekend.