Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem
Contact
info@yourmoby.nl
In augustus 2024 zijn er meer occasions verkocht in vergelijking met deze maand een jaar geleden. Dit laten de cijfers van Bovag – BOnd Van Automobielhandelaren en Garagehouders – zien. Nog steeds zijn het vooral de benzinemodellen die het meest worden verkocht. Maar ook elektrische modellen worden steeds populairder.
Gedurende de maand augustus zijn er bijna 194 duizend voertuigen van eigenaar gewisseld. Hiervan was ongeveer 70% een benzineauto. Het totaal aantal verkochte hybride occasions bestaat uit 31 duizend stuks, gevolgd door 17 duizend elektrische modellen. Een logische verklaring voor de toename elektrische gebruikte modellen is dat er steeds meer EV’s terugkomen van de leasemarkt. Hierdoor wordt het aanbod groter en de prijs aantrekkelijker. De overige voertuigen rijden op diesel op LPG.
Sectormanager mobiliteit bij de Rabobank Marieke Kuijpers geeft aan dat het termijn van de leasecontracten die zijn afgesloten zijn toegenomen gedurende de coronacrisis. Tijdens deze periode werd er vooral vanuit huis gewerkt waardoor er minder kilometers afgelegd hoefden te worden. Leasecontracten werden door het weinige autorijden verlengd tot soms wel 60 maanden. Je ziet nu deze hybride- en volledig elektrische modellen beschikbaar komen op de tweedehands automarkt.
Het consumentenvertrouwen is daarnaast ook weer toegenomen. Deze factor geeft informatie over het vertrouwen en de opvattingen van consumenten ten aanzien van de huidige Nederlandse economie. Consumenten hebben daarbij meer bestedingsruimte door de hogere lonen. Deze genoemde combinatie maakt dat private lease juist weer afneemt in populariteit.
De auto-industrie was één van de bedrijfstakken die het hardst werden geraakt door de maatregelen in de coronapandemie. In heel Europa werden deuren gesloten van autofabrieken. Zo kwamen meer dan 1 miljoen banen stil te liggen inclusief de productie van voertuigen. Benodigde onderdelen waren immers minder goed te verkrijgen. Ondanks de grote impact heeft de coronatijd volgens Marieke Kuijpers geen grote invloed. Nederlanders zijn altijd al occasionkopers geweest, mits deze markt voordelig is.
Je hoeft bij een elektrische occasion minder te vrezen voor slijtage aan de auto-onderdelen. Omdat er minder complexe transmissie- en motoronderdelen aanwezig zijn, hoef je ook minder te betalen aan onderhoudskosten. En dan de periodieke onderhoudsbeurt: bij een elektrische tweedehands auto hoeft dit minder vaak te worden gedaan. Immers is er geen sprake van olie dat moet worden gewisseld of bougies die moeten worden vervangen.
Wil je meer weten over elektrische occasions?