Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem
Contact
info@yourmoby.nl
De opmars van elektrische voertuigen in Vlaanderen heeft de afgelopen jaren een vlucht genomen, mede dankzij stimulerende belastingvoordelen en premies. Dit beleid was bedoeld om mee te werken aan een schoner milieu. Maar nu lijkt de nieuwe Vlaamse regering plannen te hebben om die voordelen terug te draaien. Er gaan namelijk een aantal geluiden rond dat duidt op het duurder worden van elektrisch rijden. Wat gaat dit voor de Vlaamse automobilist betekenen? Je leest het antwoord op deze vraag in dit artikel.
Tot op heden kregen eigenaren van elektrische voertuigen in Vlaanderen flinke belastingvoordelen. Zo was er geen belasting op inverkeersstelling (BIV) en verkeersbelasting voor EV’s. Deze belastingvoordelen bespaarde hen jaarlijks honderden euro’s. De voordelen waren bedoeld om meer mensen te overtuigen elektrisch te gaan rijden en zo de CO2-uitstoot te verlagen. De regels hebben de afgelopen jaren zeker bijgedragen aan het bevorderen van elektrisch rijden.
Het plan om de belasting weer in te voeren, lijkt echter niet uit de lucht te vallen. Ook Wallonië heeft al een minimale belasting ingevoerd voor elektrische wagens. Deze zal in de nabije toekomst verder stijgen. Vlaanderen volgt mogelijk dit voorbeeld om de dalende inkomsten uit de traditionele autobelastingen te compenseren.
De aanpassing in dit beleid wordt vooral ingegeven door economische redenen. De Vlaamse regering merkt dat de overstap naar elektrische auto’s zorgt voor dalende belastinginkomsten. Tussen 2019 en 2023 zijn de inkomsten uit de BIV bijvoorbeeld met 40 miljoen gedaald. Daarnaast leveren accijnzen op benzine en diesel ook steeds minder op. Dit allemaal omdat steeds meer mensen overstappen op elektrische voertuigen. Wat in eerste instantie positief klinkt, maar toch na enige tijd voor financiële moeilijkheden zorgt.
Om deze financiële klap op te vangen, wil de regering ervoor zorgen dat de elektrische auto’s niet langer belastingvrij blijven. Dit is volgens hen niet alleen eerlijker, maar ook noodzakelijk om de begroting op orde te houden. Bovendien stellen regeringspartijen dat elektrische auto’s, net zoals andere voertuigen, bijdragen aan de slijtage van de wegen. Daarom moeten ook de elektrische rijders een financiële bijdrage leveren.
Hoewel er nog geen exacte details van de nieuwe belastingen zijn vastgelegd, wordt er verwacht dat de invoering geleidelijk zal verlopen. Op deze manier zullen elektrische rijders niet meteen te maken krijgen met nieuwe hoge kosten. Mogelijk zal er sprake zijn van een gefaseerde verhoging van zowel de BIV als de jaarlijkse verkeersbelasting voor EV’s.
Daarnaast worden de aankoopsubsidies aan de kant geschoven als we de nieuwe beleidsplannen van de regering moeten geloven. Tot eind 2024 kun je nog tot 5.000 euro subsidie ontvangen bij de aanschaf van een nieuwe elektrische auto (tot een maximum van 40.000 euro). Na 2024 is de aankoopsubsidie niet meer beschikbaar.
Nu is natuurlijk de vraag wat dit gaat betekenen voor de markt van elektrische voertuigen in Vlaanderen. Er is een vrij grote kans dat de verkoop wat zal afnemen wanneer de voordelen verdwijnen, vooral bij particulieren. Bedrijfswagens blijven voorlopig profiteren van federale belastingvoordelen, maar particuliere kopers zullen minder gestimuleerd worden om een elektrische auto aan te schaffen.
Daarentegen kan men zich afvragen of deze nieuwe maatregelen voldoende zullen zijn om de dalende belastinginkomsten te compenseren. Europese regels en klimaatzorgen blijven belangrijk. Ondanks mogelijke belastingverhogingen wordt verwacht dat het aantal elektrische auto’s de komende jaren op de Nederlandse wegen blijft groeien.