Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

Vraag EV en subsidies 2024: wat zijn de huidige ontwikkelingen?

De enorme verandering in subsidie hoeveelheden zorgt voor een afname van de populariteit in aanschaffen van elektrische voertuigen. Hoe beïnvloedt de subsidie de verkoopcijfers en wat kunnen we leren van de aanpak in buurlanden?

Subsidies Duitsland in de schijnwerpers

Het Verband der Automobilindustrie (VDA) voorspelt een daling van 14% in de verkoop van elektrische auto’s in 2024. De daling wordt grotendeels toegeschreven aan een drastische vermindering van subsidies voor de aanschaf van EV’s. Voorheen konden Duitse autokopers rekenen op ondersteuning, maar sinds eind 2022 is het subsidiebedrag aanzienlijk gedaald. Wat eens 9000 euro was voor een elektrische auto onder de 40.000 euro, is nu gereduceerd tot 4500 euro. En de Duitse regering heeft onlangs besloten om de subsidie voor auto’s tot 40.000 euro volledig af te schaffen.

Verrassende wending in Duitse EV-registraties

Ondanks de voorspelde sombere vooruitzichten voor het hele jaar, kende januari 2024 een onverwachte stijging in de registraties van elektrische auto’s in Duitsland. Een opvallende bijna 25% groei in vergelijking met januari 2023. Wat dreef deze groei aan, en wat zegt dit over de veerkracht van de Duitse EV-markt? Het blijkt dat de boost te maken heeft met de subsidiewijzigingen van 2023. Deze gegevens laten een interessante reactie zien over hoe groot de impact is van beleidsveranderingen op de consumentengedragingen.

Toename elektrische autolease in Frankrijk

De elektrische autostorm is niet beperkt tot Duitsland. In Frankrijk wordt het elektrische autoleaseprogramma voor mensen met een klein inkomen na zeven weken al gepauzeerd. Een ongekende vraag overtreft de beschikbaarheid, waarbij 90.000 aanvragen binnenstromen voor 50.000 gereserveerde EV’s. De Franse overheid wijst naar autofabrikanten en roept op tot een versnelling van de productie. Tegelijkertijd heeft Frankrijk de reguliere aanschafsubsidie voor elektrische auto’s met 1.000 euro verminderd. Dit heeft uiteraard gevolgen voor de adoptie van elektrische voertuigen in Frankrijk, nu en in de rest van 2024.

Ook de Nederlandse overheid neemt maatregelen

Vanaf 2026 blijft er alleen nog de subsidie voor tweedehands elektrische voertuigen over. Je kunt hierbij rekenen op een bedrag van rond de duizend euro. Dit nieuwe stimuleringsbeleid zorg voor zorgen over de toekomst van EV’s in Nederland. Met het kleine bedrag wordt de toegankelijkheid om elektrisch te gaan rijden voor iedereen vrijwel onmogelijk.

Verder de weg op

De Europese EV-markt ondergaat ingrijpende veranderingen, met Duitsland en Frankrijk als dynamische spelers. Subsidiewijzigingen en verrassende groei betreft registraties geven een fascinerend inzicht. Terwijl de toekomst zich ontvouwt, blijven verschuivingen in beleid en consumentengedrag de route bepalen.