fbpx
laadpaal thuis

Auto’s verplicht uitstootvrij in 2035: hogere aanschafprijzen voor consument

Vanaf 2035 zijn alle nieuwe auto’s die worden verkocht binnen de Europese Unie verplicht CO2-uitstootvrij. Dit is in Brussel besloten door onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Commissie en de lidstaten. Deze regel geldt voor zowel personenauto’s als voor kleine bedrijfswagens. Nieuwe auto’s die rijden op fossiele brandstoffen – benzine of diesel – worden vanaf 2035 niet meer verkocht.

In deze blog lees je meer over de gevolgen van de verplichting om in 2035 alleen nog maar auto’s te verkopen die uitstootvrij zijn.

Consument betaalt hogere prijs

Door het verbod op nieuwe auto’s die rijden op fossiele brandstof, zal de consument een hogere prijs gaan betalen voor elektrische auto’s. Dit komt omdat de vraag naar elektrische auto’s zal stijgen, maar het aanbod deze grote vraag niet aan kan. In Zuid- en Oost-Europa zal het in het begin alleen mogelijk zijn om elektrische auto’s te gaan leasen. Direct aankopen zal lastig worden en als dit lukt, zal er een hoog prijskaartje aan hangen. In Nederland of Duitsland zal er een minder groot probleem zijn met het aanschaffen van een elektrische auto’s als particulier.

Overbelasting van het stroomnet

Niet alleen de hogere prijs die consumenten zullen betalen voor een elektrische auto is het probleem. Ook de belastbaarheid van het elektriciteitsnet heeft een uitdaging. Nieuwe bedrijven die zich willen aansluiten op het stroomnet in de provincies Noord-Brabant of Limburg, krijgen te horen dat dit niet mogelijk is. De bestaande infrastructuur zoals die op dit moment is, kan de hoeveelheid stroom niet meer verwerken. Voordat er nieuwe kabels aan zijn gelegd, ben je al gauw 5 tot 7 jaar verder. Daarom zullen procedures die overbelasting op het stroomnetwerk tegengaan verkort moeten worden. Ook kabels aanleggen op basis van scenario’s kan als oplossing worden gezien.

De vraag luidt: is Nederland in 2035 wel in staat om al die nieuwe elektrische auto’s te laten rijden op stroom van het Nederlandse elektriciteitsnet? Verwacht wordt dat in een aantal wijken de grenzen voor stroomgebruik worden bereikt.

Rustig opladen als oplossing

Als oplossing voor de overbelasting op het stroomnetwerk, wordt er gedacht aan een nieuwe standaardinstelling voor de laadpalen. Deze instelling maakt het mogelijk dat elektrische auto’s geleidelijk worden opgeladen. Bij voorkeur in de zogenoemde daluren. Deze daluren vinden laat op de avond en in de nacht plaats, net als in het weekend. Wel direct volledig op willen laden? Dan zul je dit waarschijnlijk handmatig in moeten stellen.

Meer weten over de huidige kosten van een elektrische auto? Lees dan het artikel ‘Energiemarkt op zijn kop: Hoge kosten om elektrische auto’s op te laden.’