fbpx

Energiemarkt op zijn kop: Hoge kosten om elektrische auto op te laden

Veel consumenten merken de hoge energieprijzen in hun portemonnee. Wat is er aan de hand in de energiemarkt en wat betekent dit voor het opladen van je elektrische auto? Je leest de antwoorden in deze blog.

Wat is er aan de hand in de energiemarkt?

Wanneer je op dit moment een nieuw energiecontract af wilt sluiten, is er een grote kans dat je te maken krijgt met zeer hoge energieprijzen. Vorig jaar ging één kuub aan gas over de 1 euro heen. Hierna is de prijs voor energie alleen nog maar gestegen. De reden hiervoor? In Nederland wordt de meeste stroom nog steeds opgewekt bij gascentrales.

Zodra het verbruik snel stijgt – zoals we zagen na de covid-19-crisis – en er niet veel wind of zon is om energie uit op te wekken, is er veel gas nodig bij centrales. Op jaarbasis komt de energietransitie voor ongeveer een kwart uit duurzame bronnen. Dit is helaas nog steeds niet genoeg om de stroomtarieven los te koppelen van de stijgende prijzen van fossiele brandstoffen.

Wat betekent dit voor elektrische auto’s?

De stroomtarieven van vorig jaar zorgden ervoor dat elektrisch rijden relatief goedkoop was. Inmiddels zijn de stroomprijzen – en ook die van fossiele brandstoffen – de pan uit gerezen. De cijfers van het CBS laten een energie prijsstijging van 200 % te zien ten op zichte van vorig jaar september. Mensen met een variabel contract, betalen op dit moment tussen de 60 en 70 cent per kWh.

Als je het gemiddelde neemt van de prijs per kWh, kom je uit op 65 cent. Dit is de gemiddelde prijs voor de maand oktober 2022. Een elektrische auto met een vrij stevig stroomverbruik van 20 kWh per 100 kilometer, kost 13 cent per kilometer. Dit staat zo goed als gelijk aan de kosten voor een brandstofauto. Gemiddeld betaal je voor een benzineauto – die 1 op 15 rijdt – 1,967 euro per kilometer.

Vooral de kosten voor snelladen lopen op

Voor de wat langere ritten heeft een elektrische auto de optie tot snelladen. Binnen een half uur wordt er met de snellader voldoende stroom in een auto ‘gepompt’ om je weg te kunnen vervolgen. In de afgelopen maanden is de prijs voor het snelladen hard opgelopen. Het voordeel is dat snelladen vaak alleen wordt gebruikt voor een zogenoemde stroom ‘shot’. Als een EV helemaal moet worden opgeladen, wordt de normale oplader gebruikt.

Wat zijn de oplossingen?

Heb je een privélaadpaal en beschik je over zonnepanelen? Alle kleine beetjes helpen: hoe meer zonvermogen, hoe beter. Hoeveel zonnepanelen je exact nodig hebt om de auto te kunnen opladen, is afhankelijk van het type EV wat je kiest, het soort paneel en de ligging ten opzichte van de zon. Alle kilowatturen die je teruglevert aan je energieleverancier zijn gratis te gebruiken wanneer de zon niet schijnt. Let hierbij wel op dat je niet meer verbruikt dan je zonnepanelen produceren.