Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem
Contact
info@yourmoby.nl
CO2 is een stof die goed warmte kan vasthouden in een atmosfeer. Daarom speelt de CO2-uitstoot een belangrijke rol in de opwarming van de aarde, wat klimaatverandering als gevolg heeft. CO2 stoffen komen op zeer veel manieren vrij, maar de grootste aanjager voor CO2-uitstoot is de verbranding van fossiele brandstoffen zoals olie en kolen. In het geval van de luchtvaart zorgt de verbranding van kerosine voor CO2-uitstoot.
Tijdens een vlucht stoot een vliegtuig nogal wat CO2 uit door kerosine te verbranden. Er is dan ook behoorlijk wat energie nodig om een hele kist vol passagiers op 10 km hoogte te laten vliegen. Zo is er voor een reis naar New York gemiddeld 100.000 liter kerosine nodig. Per liter verbrande kerosine stoot een vliegtuig gemiddeld 2,5 kg CO2 uit. Bij een enkeltje naar New York stoot een vliegtuig dus gemiddeld 250.000 kg aan CO2 uit. Deze hoeveelheid CO2 staat gelijk aan de gemiddelde hoeveelheid CO2 die een bos van 10.000 bomen per jaar opneemt.
Nederland is op dit moment een van de grootste CO2 uitstoters van de wereld per persoon. Deze uitstoot wordt veroorzaakt door verschillende sectoren zoals de auto’s, de industrie en de landbouw. Maar wat is invloed van de luchtvaart op het de totale CO2-uitstoot van Nederland?
In de afbeelding hiernaast kun je de totale uitstoot van de Nederlandse luchtvaart per jaar zien. In deze grafiek staat de totale CO2-uitstoot door de Nederlandse luchtvaart sinds 1993. Van 2000 tot 2018 blijft de CO2-uitstoot redelijk stabiel en schommelt tussen de 12 en 13 miljard kg. Als we de rekensom er weer bijhalen, dan betekent dit dat er jaarlijks 500 miljoen bomen nodig zijn om dit uit de lucht te halen.
Ook is er in de grafiek te zien dat de Nederlandse luchtvaart sinds de coronaperiode een stuk minder CO2-uitstoot. Nederlandse vliegtuigen stoten nu namelijk bijna 8 miljard kg CO2 uit. Toch is er wel weer een stijgende trend op te merken.
Bron: CBS
Wereldwijd is de CO2-uitstoot van vliegtuigen 3% van de totale CO2-emissie. Omgerekend naar cijfers betekent dit een CO2-uitstoot van 36,8 ton aan CO2. Als we dit vergelijken met het aandeel van de Nederlandse luchtvaart, dan valt er iets op. Want de Nederlandse luchtvaart is verantwoordelijk voor 6% van de totale CO2-uitstoot van Nederland.
De uitstoot van de Nederlandse luchtvaart ligt dus een stuk hoger dan het wereldwijd gemiddelde CO2-uitstoot. Dit is ook terug te zien de CO2-uitstoot per persoon.
In de vorige sectie hebben we aangegeven dat het aandeel van CO2-uitstoot door de luchtvaart in Nederland boven het wereldwijd gemiddelde ligt. Maar hoe verhoudt dit percentage zich op Europees niveau? In 2018 was de uitstoot van de Nederlandse luchtvaart ongeveer 0,7 ton CO2 per persoon. Dit is bijna dubbel zoveel als het Europees gemiddelde van 0,3 ton CO2 per persoon. In Nederland zijn we dus grootverbruikers als het gaat om CO2-uitstoot met vliegtuigen.
De auto en het vliegtuig worden gezien als twee vervuilende methoden van transport. Maar wat brengt een vergelijking tussen de uitstoot van een vliegtuig en auto precies naar voren?
Als je dezelfde reis wil afleggen met een vliegtuig of met de auto, dan kan het handig zijn om hier een vergelijking voor te maken. Zo kun je onderzoeken welke transportmethode belastender is voor het milieu.
Over het algemeen stoot een vliegtuig twee tot vier keer zoveel voor dezelfde reis als een auto. Dus als je een conclusie wil verbinden aan de CO2-uitstoot van een vliegtuig vs. auto, dan kun je beter voor de auto kiezen.
Je kunt de CO2-uitstoot van een reis met het vliegtuig op verschillende manieren berekenen. De uitstoot per kilometer hangt af van de lengte en type vlucht die je maakt. Van Amsterdam naar Sydney vliegen – zo’n 16.500 km – zorgt voor 3.000 kg CO2, wat neerkomt op 180 g CO2-uitstoot per kilometer met het vliegtuig. Wil je weten hoe het voor jouw vluchten zit?
Dan kun je terecht bij diverse speciale websites waar je gemakkelijk je reis kunt invullen en met hoeveel personen je reist. Vervolgens berekent de website direct wat de CO2-uitstoot van je reis met het vliegtuig is. Wil je onderling vergelijken? Bekijk dan altijd het naslagmateriaal en de rekenmethodes die gehanteerd zijn.
Vaak kun je bij deze sites ook gelijk terecht voor CO2-uitstoot compensatie van je reis met het vliegtuig. De site geeft dan een bedrag aan dat je kunt doneren aan een organisatie die zich inzet om CO2 uit de lucht te halen, zoals organisaties die bomen planten.
Iedere Nederlander is inmiddels wel bekend met de stikstof discussie. De beelden van de confrontatie tussen boeren en de politiek staan bij velen op het netvlies. Maar de stikstofuitstoot beperkt zich niet tot de boeren allen. Ook de luchtvaart is verantwoordelijk voor de uitstoot van stikstof.
De stikstofuitstoot van een vliegtuig draagt voor een klein gedeelte bij aan de totale stikstofuitstoot in Nederland. Het vliegverkeer in Nederland was in 2021 volgens het CBS met 36,2 miljoen kg stikstof bijvoorbeeld verantwoordelijk voor 1,5% van de totale stikstofuitstoot.
Binnen dit percentage draagt Schiphol een aanzienlijk deel bij. Zo bedroeg de stikstofuitstoot van Schiphol in 2021 3,6 miljoen kg. Dit ligt ook een aardig stuk hoger dan de aanbevolen maximale hoeveelheid van 3,48 miljoen stikstofuitstoot voor Schiphol, die vastgesteld is door de Europese Unie.
Het gaat hier volgens de berekeningen wel over de stikstofuitstoot van vliegtuigen tot een hoogte van 900 meter. Daarboven is de stikstofuitstoot nog steeds aan de gang. Volgens sommige berichtgevingen, waaronder de EU, is de luchtvaart inclusief de uitstoot boven 900 meter verantwoordelijk voor gemiddeld 10% van de jaarlijkse stikstofuitstoot. Dat is zes keer zoveel als bij de berekeningen van het CBS.
Wil jij je nieuwe mobiliteitsoplossing aanbieden via Moby, heb je vragen of wil je met ons in gesprek?
Neem vandaag contact met ons op en we kijken graag wat we voor je kunnen betekenen.