Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

Mkb’ers niet bereid om over te stappen op elektrische bestelauto

Uit een onderzoek van MKB Nederland is gebleken dat 84% van de mkb’ers niet overweegt om ergens in de komende jaren over te stappen op een elektrische bestelauto. En dat terwijl dieselbestelwagens alleen maar duurder gaan worden.

Bestelauto’s voor ondernemers minder voordelig

Nederlandse ondernemers kregen voorheen een aantal voordelen wanneer de overstap werd gemaakt op bestelauto’s. Zo betaalden ze bijvoorbeeld geen bpm over hun gereden kilometers. Maar de Nederlandse overheid wil af van de bestelauto’s die op diesel of benzine rijden. Daarom is er besloten om een aantal maatregelen te nemen die ondernemers moeten stimuleren om af te stappen van hun oude voertuigen met brandstofmotor. In plaats daarvan wordt er gestimuleerd om de overstap te maken op elektrische voertuigen. Ondanks alles wat de overheid aan maatregelen probeert, is nog maar 1 op de 100 Nederlandse bedrijfsvoertuigen volledig elektrisch.

Dit zijn de huidige maatregelen

Vanaf 1 januari 2025 valt de bpm-vrijstelling weg. Ondernemers moeten dus vanaf nu belasting gaan betalen op personenauto’s en motorrijwielen. De hoogte van het tarief dat ze moeten betalen, hangt af een aantal zaken waaronder de CO2-uitstoot van het voertuig. Bestelauto’s zijn vaak zwaar geladen. Bovendien rijden deze auto’s niet altijd even zuinig. Zeker als het oudere voertuigen zijn. De belasting die mkb’ers over hun bestelwagen moeten gaan betalen zal dan ook relatief hoog worden.

Ook de wegenbelasting voor ondernemers wordt vanaf 2025 verhoogd. Daarbij gaat ook de aanschafbelasting van een nieuwe bestelwagen met verbrandingsmotor omhoog. De aanschafprijs van een voertuig kan dan tot wel € 11.000 hoger liggen.

Daarentegen worden er juist subsidies uitgegeven voor bedrijfsvoertuigen die volledig elektrisch zijn. Een voorbeeld hiervan is de SEBA subsidie (Subsidieregeling Emissieloze BedrijfsAuto’s). Het probleem hiermee was dat het budget dat was vrijgesteld voor deze subsidies al in augustus op was. En dat terwijl veel ondernemers nog niet eens overwogen om een elektrisch voertuig aan te schaffen. Dit komt gedeeltelijk ook omdat zakelijke personenauto’s ook in aanmerking komen voor deze subsidie.

Het kabinet is van plan om in de komende vijf jaar maar liefst 500 miljoen euro op te halen met deze lastenverzwaring voor ondernemers. Dit zal gedeeltelijk worden gebruikt als subsidie om nog meer ondernemers over te halen om elektrisch te gaan rijden.

Sta je voor uitdagingen op het gebied rondom zakelijke mobiliteit? Of ben je benieuwd waar je op zou kunnen besparen?

Verboden zones

Naast dat er meer belasting betaald moet worden en de aanschafprijs voor nieuwe bestelwagens hoger gaat liggen, krijgen ondernemers ook nog eens te maken met zogenaamde ‘zero-emissiezones’. Dit zijn zones voor stadslogistiek waar geen vervuilende bestel- en vrachtauto’s toegestaan zijn. Zelfs hybride voertuigen mogen hier dus zelfs niet komen. Er zijn 30 gemeentes in Nederland die vanaf 2025 met zo een zone gaan werken. Vanaf 2030 moet zelfs alle stadslogistiek volledig emissieloos zijn. Dan geldt het dus voor alle gemeentes in Nederland.

ZES gemeentes
Eerste gemeentes met zero-emissie zones (Bron: Zero Emissie Stadslogistiek)

Waarom willen mkb’ers niet overstappen op elektrisch?

Het lijkt erop dat het ondernemers heel moeilijk gemaakt wordt om nog te blijven rijden met een bestelauto op brandstof. Maar toch zegt 84% niet te overwegen om in de komende jaren een elektrische bestelauto te kopen. 9% zegt dat ze ook daadwerkelijk willen investeren in een elektrisch voertuig. Maar waar ligt dat dan aan?

Volgens de voorzitter van MKB-Nederland ligt het eraan dat ook elektrisch rijden erg duur is en er maar weinig alternatieven zijn. De aanschafprijs van elektrische voertuigen ligt namelijk hoger dan die van voertuigen met een brandstofmotor. Als er vervolgens geen subsidie meer beschikbaar is, omdat deze allemaal aan het begin van het jaar al zijn uitgegeven, dan is ook een elektrische bestelauto duur.

Tot slot wordt als belangrijke reden het minimale aanbod aan elektrische bestelauto’s. Er komen weinig nieuwe modellen bij. Ook het aantal modellen die op waterstof rijden neemt nog niet voldoende toe om in de vraag van de mkb’ers te kunnen voorzien.

Niet alleen ondernemers willen niet overstappen

Uit een eerder onderzoek is gebleken dat maar liefst 96% van de benzinerijders niet wil overstappen naar een elektrische auto. Het zijn dus niet alleen de ondernemers, maar ook particulieren. Dit ligt vooral nog aan de hoge aanschafprijs. Ondanks alle subsidies en andere fiscale voordelen is de aanschafprijs nog altijd een grote barrière in de overstap om elektrisch te rijden.

Gelukkig is het aanbod elektrische auto’s en bestelauto’s wel aan het toenemen. Met meer aanbod zal de prijs automatisch gaan dalen. Daarnaast wordt er ook steeds meer onderzoek gedaan naar hoe elektrische auto’s goedkoper kunnen worden. De hoge prijs wordt namelijk nog gedeeltelijk bepaald door de dure batterijen die in de voertuigen zitten. Volgens Toyota hebben ze hier echter een oplossing voor.

Het bekende Japanse automerk Toyota heeft namelijk vastestofbatterijen ontwikkeld die volgens hen een stuk goedkoper zijn en daarnaast langer mee kunnen. Als dit echt zo zou zijn, dan zou de prijs dus afnemen, terwijl de auto verder kan rijden. Dit zou dan wel eens ervoor kunnen zorgen dat zowel mkb’ers als particulieren eerder gaan overstappen naar elektrische auto’s. Het kan echter nog wel een aantal jaar duren voordat zo een nieuwe batterij volledig in gebruik is. We moeten hier dus nog even op wachten.