Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

Toyota Mirai

Toyota blijft innoveren in waterstof auto´s

Toyota is een van de grootste autoproducenten van dit moment. Waar andere autoproducenten al jaren bezig zijn met het ontwikkelen van verschillende accu elektrische auto’s, heeft de focus bij Toyota lang gelegen op hybrides en waterstofauto’s. Het begint duidelijk te worden dat er hier een grote kans is gemist. Toch blijft het Japanse automerk investeren in hun waterstofauto’s.

De waterstof auto van Toyota in Nederland

Op dit moment zijn er in Nederland twee personenauto’s op waterstof te koop. Dit zijn de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo. Daarnaast heeft Lexus, het luxe merk van Toyota, ook nog een concept waterstof auto, de Lexus LF-FC. Deze is echter niet te koop. Ook heb je de Toyota Crown Sedan, een nieuwe waterstof auto. Deze gaat Toyota echter niet introduceren op de Europese markt.

Toyota Mirai
De Toyota Mirai

De Toyota Mirai is dus een van de enige waterstof auto’s die te koop is een Nederland. De Mirai kwam in 2014 al op de markt en is ondertussen flink verbeterd. Toen dit model 9 jaar geleden werd uitgebracht, zag de wereld van EV’s er nog heel anders uit. Tesla had bijvoorbeeld nog maar 1 model uitgebracht en het netwerk van laders en snelladers in Nederland was veel kleiner. Waar accu elektrische auto’s nu veel voordelen hebben ten opzichte van waterstofauto’s, was dat toendertijd nog niet zo zeer het geval.

Ondertussen is de markt flink veranderd. Nederland heeft de beste laadpaal infrastructuur van de hele wereld en het aanbod accu elektrische auto’s groeit met de dag. Als we vervolgens kijken naar de markt voor waterstofauto’s, zien we dat er op dit moment nog maar 16 punten zijn waar je waterstof kan tanken. Ook is het aanbod amper gegroeid en zijn er maar weinig autoproducten bezig met het ontwikkelen van nieuwe modellen.

Veranderingen in de markt

Het is duidelijk dat er voor het succes van waterstofauto’s in Nederland en Europa een aantal veranderingen moeten komen in de markt. Toyota wil dit niet gaan doen door meer modellen op de markt te brengen. Lees hieronder in welke veranderingen het Japanse automerk investeert.

Andere waterstof voertuigen

Toyota gaat zich focussen op het ontwikkelen van andere waterstof voertuigen. Denk hierbij aan bussen, vrachtwagens, boten en pick-ups. Met dit soort voertuigen is het probleem van het beperkte aantal tankpunten makkelijker op te lossen. Veel vrachtwagens rijden bijvoorbeeld dezelfde routes. Plaats je wat tankpunten op deze route, dan beschikken de vrachtwagens te allen tijde over voldoende waterstof.

Betere brandstofcellen

Daarnaast is Toyota bezig met het optimaliseren van de brandstofcellen in de waterstofauto’s. Deze laten waterstof reageren met zuurstof waardoor er energie vrijkomt voor de motor. Het automerk is daarom bezig met de derde generatie brandstofcel die in 2026 klaar zou moeten zijn voor commercieel gebruik. De Toyota Mirai gebruikt op dit moment de tweede generatie. Maar wat zijn de voordelen van deze nieuwe brandstofcel?

Ten eerste moet het de actieradius met 20% verhogen. In tegenstelling tot veel accu elektrische voertuigen hebben voertuigen die op waterstof rijden vaak een relatief hoge actieradius van meer dan 700 kilometer. Deze zal dus nog verder uitgebreid worden. Daarnaast gaan de productiekosten bij het produceren van de brandstofcellen ook flink omlaag als ze in massa geproduceerd kunnen worden. Bij 100.000 brandstofcellen wordt het 37% goedkoper, bij 200.000 zelfs 50%. Waterstofauto’s zijn op dit moment nog redelijk duur, de Toyota Mirai kost bijvoorbeeld zo’n €70.000,-. Deze nieuwe brandstofcel zou ervoor zorgen dat deze prijs aanzienlijk kan dalen.

Meer tankstations

Op dit moment zijn er nog maar 16 punten waar je kunt tanken in heel Nederland. Deze punten zijn daarnaast vaak niet langs snelwegen geplaatst, maar op industrieterreinen. Woon je niet in de buurt van zo een punt, dan is het erg vervelend om je auto vol te tanken. Daarnaast zijn de prijzen voor het tanken van waterstof ook nog hoog en verschillen ze aanzienlijk per tankstation. Toyota ziet in dat dit niet bevorderlijk is voor de adoptie van waterstofauto’s en wil hier daarom verandering in brengen.

Waterstof wordt veel geproduceerd met behulp van aardgas. Dit soort waterstof wordt ook wel ‘grijze waterstof’ genoemd. Omdat het waterstof met aardgas wordt gemaakt is het ook afhankelijk van de prijs van aardgas. Daarnaast komt er ook CO₂ vrij bij de productie van grijze waterstof. Dit maakt waterstof auto’s niet helemaal emissieloos.

Gelukkig is de Europese Unie bezig met een plan om jaarlijks 20 miljoen ton ‘groene waterstof’ te gaan maken. Deze wordt gemaakt met behulp van hernieuwbare bronnen. De prijs zal, naast stabieler worden, ook afnemen. Hierdoor moet de prijs voor waterstof vergelijkbaar worden met de prijs van brandstof.

Ook zijn er plannen om het aantal tankpunten in Nederland uit te breiden. Er zijn nu plannen voor 40 extra punten door heel Nederland. Deze moeten langs snelwegen en drukke punten geplaatst worden waardoor ze meer toegankelijk zijn voor iedereen. Ook andere Europese landen willen dit netwerk uitbreiden. Dit zou positief zijn voor de adoptie van waterstof vrachtwagens, die vaak lange stukken door verschillende Europese landen rijden.