Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

Toch nog geen auto met zonnepanelen?

Het Nederlandse automerk Lightyear houdt zich bezig met het produceren van auto’s die rijden op zonne-energie, opgewekt met eigen zonnepanelen. Maar na de mislukte Lightyear 1, is het nieuws naar buiten gekomen dat ook de productie van de Lightyear 2 stopgezet is. Het ziet er dus niet naar uit dat we elektrische auto’s met zonnepanelen krijgen.

Automerk opgericht door studenten

Lightyear is een Nederlands automerk dat opgericht werd door een groep studenten van de TU Eindhoven. De studenten hadden verschillende prijzen gewonnen op het gebied van zonne-energie en besloten hun aandacht te gaan besteden aan auto’s op zonne-energie. Ondertussen bestaat het bedrijf uit veel meer werknemers en zijn ze hard bezig geweest met het ontwikkelen van auto’s met zonnepanelen.

De Lightyear 1

De eerste auto die ze probeerde te maken was de Lightyear 1. Het moest een zelfvoorzienende auto worden die volledig kon rijden op de energie die de zonnepanelen opwekten. Zo hoefde je niet te tanken en zelfs niet te laden. Op deze manier kon je volledig afstappen van fossiele brandstof. De techniek die nodig was om zo veel energie op te wekken, bleek echter heel moeilijk te zijn.

Hierbij kwamen nog meer problemen kijken. Verwacht werd dat de auto € 100.000 zou gaan kosten, maar het prijskaartje bleek een stuk hoger uit te vallen. Deze werd maar liefst € 250.000. Door de hoge productiekosten en het lange ontwikkelingstraject werd het bedrijf begin 2023 failliet verklaard.

lightyear auto

De Lightyear 2

Het moederbedrijf achter Lightyear, Atlas Technologies Holding, wilde echter nog niet opgeven en besloot de goedkopere Lightyear 2 verder te ontwikkelen. In tegenstelling tot de Lightyear 1, zou de Lightyear 2 ‘maar’ € 40.000 moeten kosten. De auto zou in 2025 op de markt moeten komen. Maar ook hier liep de autoproducent tegen verschillende problemen aan. Daarom heeft Atlas Technologies Holding besloten te stoppen met het produceren van auto’s met zonnepanelen. Ze gaan nu weer verder in het ontwikkelen van krachtige zonnepanelen.

Wel een auto op zonnepanelen in Nederland?

Niet getreurd: er is nog een Nederlands automerk bezig met auto’s die op zonne-energie rijden. In tegenstelling tot de auto’s van Lightyear zijn dit echter micro-auto’s, met een bereik van maximaal 100 kilometer en maar twee zitplaatsen. Squad Mobility is een automerk uit Breda. De onderneming heeft een gedeelte van de kennis opgedaan bij Lightyear, maar is vervolgens gaan focussen op een ander type auto’s.

Squad Mobility focust namelijk op brommobielen, of micro-auto’s zoals ze het zelf liever noemen. Dit zijn de auto’s die maar 45 kilometer per uur kunnen en waarvoor je geen autorijbewijs nodig hebt, maar een scooter-rijbewijs. De auto’s zijn een stuk kleiner, lichter, kunnen minder hard en hebben dus ook minder energie nodig. Op het dak van de auto ligt een zonnepaneel. Hiermee kan de batterij opgeladen worden, wat zorgt voor een vergrootte actieradius van ongeveer 20 kilometer op een zonnige dag. De batterij kan, net zoals normale elektrische auto’s, daarnaast ook gewoon opgeladen worden met een laadpaal aan huis. Het zonnepaneel op het dak fungeert dus niet als enige bron van energie, wat dit project een stuk goedkoper en succesvoller maakt.

Dit is niet de eerste elektrische micro-auto op de markt. In 2022 bracht het Zwitserse Micro Mobility al de Microlino 2.0 uit: een opvallende en comfortabele micro-auto voor in de stad. In tegenstelling tot Squad Mobility heeft deze auto echter geen zonnepaneel op het dak en moet je hem volledig opladen met een laadpaal. Rijden op zonne-energie is dus wel mogelijk, maar de zonnepanelen van dit moment kunnen nog niet genoeg energie opwekken om een auto op te laten rijden. Maar wie weet kunnen we met het onderzoek van Atlas Technologies Holding naar zonnepanelen over een aantal jaar wel volledig op zonne-energie rijden.