fbpx

Onderzoek wijst uit: e-bike vervangt minder vaak OV- of autoritten dan gedacht

Fietsfabrikanten hebben tien jaar geleden gebruik gemaakt van slimme marketing. Zo werd er in hun uitingen gebruik gemaakt van de stelling dat elektrische fietsen de vervuilende auto zullen gaan vervangen. In Nederland rijden er inmiddels al meer dan 3 miljoen elektrische fietsen op de wegen. Nog steeds blijft de populariteit van de e-bikes explosief toenemen.

Maar, klopt de stelling van 10 jaar geleden? Wordt de elektrische fiets gebruikt als vervanging voor vervuilende auto’s of juist als vervanging van de fiets? Je leest het antwoord in deze blog.

Hoe duurzaam is een elektrische fiets?

Altijd het gevoel windje mee te hebben. De elektrische fiets geeft je trapondersteuning tot ongeveer 25 kilometer per uur. Er zijn ook snellere e-bikes, de speed pedelecs. Deze kunnen tot 45 km/h aan trapondersteuning bieden. Wanneer je kiest voor de elektrische fiets als vervanging van je auto, stoot je per kilometer 60 maal minder CO2 uit dan een auto die rijdt op benzine. Als je het vergelijkt met een elektrische auto, is dit ruim 25 keer minder.

Volgens onderzoeker Mathijs de Haas van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid, hangen de voordelen van een e-bike vooral af van het vervangende effect. Scholieren die de elektrische fiets pakken in plaats van de ‘normale’ fiets zonder trapondersteuning, vergroten juist hun ecologische voetafdruk.

Elektrische auto, scooter of fiets?

Hoe milieuvriendelijk een e-bike is, hangt er dus vooral vanaf welk vervoermiddel het vervangt. Hieronder zetten we de belangrijkste vervoersmiddelen, inclusief ecologische voetafdruk in vergelijking tot de elektrische fiets, op een rij:

Gewone fiets

Een normale fiets – zonder trapondersteuning – is en blijft het vervoermiddel met de laagste ecologische voetafdruk. De gewone fiets heeft geen grondstoffen en productie nodig voor de accu en de motor. Wel komt er bij de productie van de fiets CO2-uitstoot vrij. Dit zou plusminus 6g/km CO2 zijn.

E-scooter

De e-scooter vraagt om 3 tot 5 keer zoveel stroom per oplaadbeurt, dan een elektrische fiets. Dit is vooral te wijten aan de grotere accu die de scooter heeft. Het duurt langer voordat deze is opgeladen en ook de uitstoot tijdens de productie is groter.

Elektrische auto

Naast de grotere accu bij de elektrische scooter, heeft de elektrische auto een nóg grotere accu. Dit maakt de elektrische auto veel minder duurzaam dan een e-bike. Wanneer een elektrische auto rijdt op groene stroom, kun je ervan uit gaan dat de gemiddelde uitstoot 10 g/km bedraagt. Bij een elektrische fiets is dit slechts 5 gram CO2 per kilometer.

Scooter, brommer of auto op fossiele brandstof

Een scooter, brommer of auto die rijdt op benzine of diesel, is het meest vervuilend. Bij een benzine-bromscooter die 50 kilometer op een liter rijdt, wordt er zo’n 46 gram aan CO2 uitgestoten. De gemiddelde uitstoot voor een personenwagen in Europa, bedraagt 121,8 gram aan CO2 per kilometer. Dit is de hoogste gram CO2-uitstoot sinds 2014.

E-bike vervangt minder vaak OV- of autoritten

Uit onderzoek van de TU Delft blijkt dat e-bikes minder vaak ritten met het openbaar vervoer of met de auto vervangen dan vooraf gedacht. Het zijn vooral de ‘gewone’ fietsritten op het stalen ros die worden vervangen. Vooral het gemak wordt als een belangrijke reden gezien om een elektrische fiets aan te schaffen. Duurzaamheid wordt als minder doorslaggevend gezien.

Toch wordt er verwacht dat de elektrische fiets op lange termijn wél winstgevend zal zijn. Werkende mensen en jongeren kopen steeds vaker een e-bike. Bij een deel van deze groep wordt de e-bike wel een vervanging van OV- of autoritten die anders wel gemaakt zouden gaan worden.