Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

Nederlandse touroperator als kenniscentrum voor elektrisch vliegen 

Er wordt al langer gepraat over de nodige overstap naar elektrisch vliegen. Echter, komt er heel wat kijken bij een groene transitie in de luchtvaartsector. Een duurzaam Nederlands bedrijf genaamd Riksja Travel neemt het voortouw om de eerste stappen hierin te zetten en heeft onlangs € 725.000 geïnvesteerd in elektrische vliegtuigen en campers. 

Verandering van de sector 

De luchtvaartsector is één van de meest vervuilende sectoren die er zijn. Dagelijks gaan er duizenden vluchten de wereld rond die constant CO₂ blijven uitstoten. Hier moet snel verandering in komen als we de klimaatdoelen willen halen. Vooral omdat luchtvaart een onvermijdelijke reisindustrie is, is het belangrijk dat deze sector zo snel mogelijk duurzamer wordt. 

Riksja Travel is vastbesloten om de manier waarop er wordt gevlogen te veranderen door te investeren in elektrische vliegtuigen. Zo heeft het bedrijf ruim € 600.000 toegewezen aan Electron, een bedrijf dat kleine elektrische vliegtuigen produceert, en Eflight, dat piloten opleidt om elektrisch te vliegen. Daarnaast heeft het ook meer dan € 125.000 geïnvesteerd in elektrische campers om zo ook de reissector op land te verduurzamen.

De overgang moet sneller 

De reden achter deze investeringen is dat het bedrijf de groene transitie binnen de reis-en transportsector wil versnellen. Duurzaam reizen moet hierin de norm worden. Electron is zich daarom momenteel aan het richten op kleine elektrische vliegtuigen die vanaf 2028 operationeel moeten zijn. Zulke vliegtuigen zijn ideaal voor korte regionale vluchten. Denk hierbij aan korte afstanden tussen eilanden of in berggebieden. 

Op dit moment beschikt Eflight over vijf milieuvriendelijke vliegtuigen en is het ook bezig om laadinfrastructuur op vliegvelden aan te leggen. Zo dient het dus ook als een kenniscentrum voor elektrisch vliegen. 

Marius Appelman, de oprichter van Riksja Travel, gelooft dat elektrisch vliegen binnen een aantal jaar gerealiseerd kan worden. “We kunnen duurzame regionale vluchten aanbieden tussen nabijgelegen bestemmingen, zoals eilanden of bergachtige regio’s”. Dit zal echter de eerste stap zijn in de goede richting en er zal veel meer ondersteuning vanuit de bredere luchtvaartsector nodig zijn om de industrie in een aantal jaar te kunnen veranderen. 

Nederlands bedrijf onthult eerste elektrische passagiersvliegtuig 

Passagiersvliegtuigen elektrisch maken is een complexe taak. Het Nederlandse bedrijf Maeve Aerospace heeft echter een poging gewaagd en heeft afgelopen jaar haar eerste elektrische passagiersvliegtuig onthuld. Dit toestel moet over een aantal jaar 460 km volledig elektrisch kunnen afleggen. Dat is de afstand tussen Amsterdam en Londen. Het vliegtuig kan 25 jaar mee, waarvan de batterij opnieuw vervangen kan worden voor een die meer energie kan opslaan. 

Het bedrijf uit Delft focust specifiek op het produceren van elektrische vliegtuigen waarvan de  batterijen gemakkelijk vervangen kunnen worden. Omdat de batterijtechnologie ieder jaar verbeterd wordt, verwacht het bedrijf dat ook elk jaar verder elektrisch gevlogen kan worden. Hierdoor kan er elk jaar geüpgraded worden. 

Vooral in binnenlandse vluchten wordt er veel potentie gezien. Ieder jaar vliegen zo’n 200 miljoen mensen over afstanden van minder dan 400 km. Als al deze vluchten worden uitgevoerd in een elektrisch passagiersvliegtuig, zou de CO2-uitstoot enorm worden verminderd. Zowel Riksja Travel en Maeve Aerospace zijn daarom de voorlopers in de transitie naar een duurzame luchtvaartsector in ons land. 

Wil je meer weten over de manieren van CO2-reductie?