fbpx

E-bike biedt meer gezondheidsvoordelen dan gedacht

Vaak wordt er gedacht dat je bij een elektrische fiets geen inspanning hoeft te leveren. Natuurlijk is het zo dat je minder intensief beweegt dan bij een fiets zonder ondersteuning. Je verbruikt dan ook minder calorieën op een elektrische fiets dan bij een gewone fiets.

Toch heeft een elektrische fiets ook voordelen. Het is namelijk makkelijker om op de elektrische fiets te springen als je naar je werk gaat, dan wanneer je een normale fiets hebt. Er wordt dan ook vaker gefietst op de e-bike dan op een normale bike, zonder ondersteuning.

In dit artikel lees je wie een e-bike kan gebruiken en welke gezondheidsvoordelen een e-bike biedt.

Voor wie is een e-bike geschikt?

Een persoon die fit is en een volwassen leeftijd heeft, kan snelheden tussen de 20 en 25 kilometer per uur op de fiets halen. Zeker als je een geschikte fiets hebt die goed is onderhouden, zijn deze snelheden gemakkelijk te halen. Benieuwd wie de elektrische fiets goed kan gebruiken?

Mensen met gezondheidsproblemen

Kamp je met gezondheidsproblemen, maar ben je wel gek op het maken van fietstochten? De e-bike is ideaal voor mensen met gezondheidsproblemen. Je komt op deze manier toch buiten en daarbij aan je dagelijkse portie beweging, zonder dat je hevige inspanning hoeft te leveren.

Drukke (jong)volwassenen

Heb je het gevoel altijd een gevecht te hebben met de klok en wil je tijd besparen op een dag? Dan kan een e-bike de juiste oplossing zijn. Met de elektrische fiets ga je sneller en makkelijker van punt A naar punt B. Zo houd jij tijd over om een lunch te halen onderweg, je kind eerder op te halen van de opvang of om boodschappen te doen!

Werkenden

Woon jij ongeveer 10 á 20 kilometer van je werk of school? Laat de auto staan en ruil deze in voor een e-bike. De elektrische fiets heeft geen last van files onderweg, is beter voor het milieu en je hoeft niet hopeloos op zoek naar een parkeerplaats.

Fietser met bagage

Neem je altijd veel bagage mee tijdens je fietstocht of heb je een gevuld voor- en achterzitje? Dan kan je aardig wat gewicht hebben op je fiets. Maak het jezelf gemakkelijker door net dat extra steuntje in de rug te krijgen met de trapondersteuning van de elektrische fiets!

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van de e-bike?

Je stapt vaker op de fiets

Zie je er vaak tegenop om je dagelijkse portie beweging te behalen of heb je een slechte conditie? Dan is de elektrische fiets ideaal voor jou. Je stapt namelijk vaker op een elektrische fiets, omdat dit meer toegankelijk is. Daarnaast moet je natuurlijk wel trappen om vooruit te komen. De motor en de accu zijn daar alleen om je te ondersteunen.

Heel je lichaam heeft er baat bij

De belangrijkste spieren die je gebruikt tijdens het fietsen zijn die in je benen plus je billen. Maar ook je hamstrings, quadriceps, kuitspieren en scheenbeenspieren worden getraind tijdens je tocht. Wist je dat je ook je armen, buikspieren en schouders traint? Je hele lichaam heeft dus baat bij een goede fietstocht omdat je (bijna) je gehele lichaam hiervoor nodig hebt.