Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

Subsidie elektrisch rijden te snel afgebouwd in Nederland?

Het Nederlandse kabinet geeft aan de overstap naar elektrisch rijden te stimuleren. Toch laat de praktijk iets anders zien. Vanaf 2026 blijft er namelijk alleen nog maar de subsidie voor tweedehands elektrische voertuigen over. Dit bedrag zal rond de duizend euro liggen. Onder meer de ANWB, Vereniging Elektrische Rijders, Bovag en de RAI Vereniging waarschuwen hierdoor het kabinet de eigen klimaatdoelen niet te zullen behalen.

Vanaf 2030 alleen nog maar emissieloze voertuigen verkocht

In het regeerakkoord is afgesproken dat vanaf 2030 er alleen nog maar nieuwe, emissieloze voertuigen worden verkocht. Het gaat hierbij over modellen die rijden op elektriciteit uit een batterij, waterstof-brandstofcel of zonnepanelen. Modellen die rijden op benzine of diesel mogen de showroom niet meer verlaten. Met deze afspraak loopt Nederland voor op de rest van Europa, waar hetzelfde doel behaald moet worden vanaf 2035.

Huidige tussenstand EV’s in Nederland

Nederland lijkt goed op weg te zijn als het gaat over de transitie naar elektrisch rijden. In de afgelopen zeven jaar is het aantal nieuw verkochte elektrische voertuigen gestegen van 0 naar 26 procent. In totaal zijn er plusminus 350 duizend elektrische voertuigen in Nederland op de weg te vinden. Dit komt neer op zo’n 4 procent van het totale wagenpark. Bij de toename van elektrische voertuigen, hoort ook een uitgebreide laadinfrastructuur. In Nederland zijn er op dit moment meer dan 124.588 laadpunten beschikbaar. Hiervan zijn ruim 4 duizend laadpunten, snelladers. Vergeleken met de overige EU-landen staat Nederland aan kop als het gaat om het aantal laadpalen.

Hoe werkt het stimuleringsbeleid bij andere EU-landen?

De snelle stijging van het aantal EV’s is mede te danken aan de royale subsidies en de gunstige fiscale regelingen, zoals de vrijstelling voor bpm. Deze fiscale voordelen zullen dus snel worden geminimaliseerd. Zo kreeg je in 2021 nog 4000 euro toe als je een nieuwe elektrische auto aanschafte. Inmiddels ligt dit bedrag rond de 2950 euro. Voor een tweedehands elektrisch voertuig ontvang je 2000 euro.

Het stimuleringsbeleid om elektrisch te rijden verschilt sterk binnen de EU. Landen die autorijden met weinig belasting, zoals het geval is in Duitsland en Frankrijk, ontvangen veel aanschafsubsidie. In bijvoorbeeld Nederland wordt er vooral gekeken naar belastingvoordeel. Op dit moment ontvang je in Cyprus bijna 19 duizend euro aan subsidie als je een nieuwe elektrische auto koopt.

Zorgen over toekomst EV’s

Dat het stimuleringsbeleid zo snel afneemt naar 1000 euro bij elektrische occasions, is niet verstandig als de overstap op elektrisch rijden voor iedereen toegankelijk moet zijn. Met het kleine bedrag van duizend euro, wordt dit onmogelijk gemaakt. Daarnaast zijn er zorgen over de motorrijtuigenbelasting die rijders van elektrische voertuigen zullen moeten betalen. De hoogte van het bedrag wordt namelijk bepaald aan de hand van het gewicht van een voertuig. Elektrische auto’s zijn zwaarder in vergelijking met benzinemodellen, dankzij de zwaardere accu’s.