Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

Steeds minder mensen kiezen voor een nieuwe EV met subsidie

In Nederland is het mogelijk om een subsidie te krijgen bij het aanschaffen van een elektrische auto. Daarin zijn verschillende mogelijkheden: er zijn subsidies voor zakelijke auto’s, voor nieuwe EV’s en voor tweedehands EV’s. Het kalenderjaar loopt op zijn einde en dus rijst de vraag: wat is de status van de subsidiepotjes? Voor nieuwe elektrische auto’s is er nog maar liefst 27 miljoen euro beschikbaar. Het potje voor gebruikte elektrische auto’s is daarentegen sinds 19 november al op. Steeds minder Nederlanders kiezen er dus voor om een nieuwe elektrische auto te kopen.

Hoe zit het met die subsidies?

Ga je een elektrische auto kopen, dan is het in ons land mogelijk om een subsidie te krijgen. Elektrische auto’s zijn over het algemeen namelijk nog wat duurder dan auto’s die op brandstof rijden en daarnaast wil de overheid mensen stimuleren om elektrisch te rijden. In tegenstelling tot diesel- en benzineauto’s komt er bij het rijden in een elektrische auto namelijk geen emissie vrij. Willen we onze klimaatdoelen halen, dan is het belangrijk dat we onder andere in het verkeer minder gaan uitstoten, bijvoorbeeld door elektrisch te rijden.

Er zijn verschillende aanschafsubsidies beschikbaar en daarnaast is elektrisch rijden ook nog voordelig als we kijken naar belasting en bijtelling. Als we alleen kijken naar een subsidie voor particulieren bij het aanschaffen of leasen van een EV, dan hebben we het over de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulier (SEPP). Zakelijke bestuurders van een EV komen in aanmerking voor andere subsidies.

In 2023 was het totale budget voor deze subsidie 67 miljoen euro. De subsidie is opgesplitst in twee verschillende subsidies. Bij de aanschaf van een nieuwe elektrische auto krijgen particulieren € 2950,- vergoed volgens SEPP. Ook voor de aanschaf van een gebruikte elektrische auto kun je een vergoeding krijgen. Deze ligt iets lager, namelijk op € 2000,-. Dit is logisch: de aanschafprijs van een nieuwe auto ligt een stuk hoger dan die van een gebruikte auto.

Minder nieuwe EV’s aangeschaft

Als we kijken naar de verdeling van de subsidie, dan zien we dat zo’n 32 miljoen euro gereserveerd was voor het subsidiëren van gebruikte EV’s. Dit betekent dat er ruim 34 miljoen beschikbaar was voor nieuwe EV’s. In 2022 was het budget voor de SEPP-subsidie wat kleiner, maar toen was het potje voor nieuwe stekkerauto’s in mei al leeg. Dat betekent dat er geen geld meer beschikbaar was om als subsidie uit te geven.

Als we dat vergelijken met de cijfers van dit jaar, dan is er een behoorlijk verschil te zien. Er is nu nog 27 miljoen euro over waarvan zo’n 9.000 nieuwe EV’s gekocht kunnen worden. Het komt er dus op neer dat er een stuk minder nieuwe EV’s zijn aangeschaft.

Waar komt dit door?

Het lijkt er op dat steeds minder mensen bereid zijn een nieuwe elektrische auto te kopen. Maar hoe komt dit? Er zijn een aantal redenen die de stagnerende groei kunnen verklaren. Ten eerste nemen de financiële voordelen van elektrisch rijden drastisch af. Vanaf 2025 zal de SEPP-subsidie bijvoorbeeld niet meer uitgegeven worden en ook moeten elektrische auto’s motorrijtuigbelasting gaan betalen. Het doel van deze voordelen was om mensen over te laten stappen op elektrisch rijden. Nu veel mensen zijn overgestapt is het minder noodzakelijk om mensen te blijven stimuleren. Ook wordt de aanschafprijs van een EV steeds lager waardoor het niet voordeliger blijft om een brandstofauto te kopen.

Wat ook een rol kan spelen is dat er steeds meer tweedehands elektrische auto’s op de markt zijn. Als we een paar jaar geleden naar de elektrische occasion markt keken waren er maar een paar auto’s beschikbaar. Maar nu er steeds meer elektrische auto’s in Nederland rijden, zijn er uiteraard ook steeds meer tweedehands EV’s verkrijgbaar. Door technologische ontwikkelingen gaan de accu’s langer mee, waardoor je langer met een tweedehands EV kunt rijden. Een occasion is vaak significant goedkoper dan een nieuwe auto, dus ondanks dat de subsidie voor nieuwe auto’s hoger is, is het vaak een stuk voordeliger om voor een gebruikte EV met lagere subsidie te gaan.