Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

Onderzoek: hybride duurzamer dan volledig elektrische voertuigen

Al lange tijd wordt beweerd dat er een grote transitie naar elektrische voertuigen moet komen om de transportsector te vergroenen. Maar is zo’n EV ook daadwerkelijk de meest schone optie? Volgens een recent gepubliceerd Amerikaans onderzoek kunnen hier nog wel eens vraagtekens bij gezet worden. 

Amerikaans onderzoek test transportsector

Volgens het onderzoek van de American Council for an Energy-Efficient Economy (Aceee) lijken hybride auto’s het minst schadelijk voor het milieu. De Aceee is een non-profitorganisatie die bezig is met beleid ontwikkelen die klimaatverandering tegengaat. De uitkomsten van dit onderzoek komen als een verrassing in een sector die bezig is om compleet elektrisch te gaan. De gedachte dat volledig elektrische auto’s beter zijn dan equivalenten met een verbrandingsmotor of een hybride wordt dus flink getest. 

De Aceee heeft 1200 voertuigen getest op hun impact op de menselijke gezondheid. Hierbij wordt naast de luchtvervuiling die het veroorzaakt tijdens de productie of sloop van auto’s ook gekeken naar de productie en distributie van elektriciteit. Dit is een belangrijk aspect. Hoewel elektrisch rijden namelijk op de lange termijn misschien groener is, kost de productie van zulke auto’s nog altijd enorm veel energie. Daarbij moet er ook gekeken worden hoe de energie is opgewekt waarop ze rijden. 

Hybride is koploper 

Hybride blijkt dus beter te zijn voor het milieu dan elektrisch rijden. De Toyota Prius kwam als beste uit de test en lijkt de meest duurzame auto te zijn van alle 1200 exemplaren die getest werden. Met een maximale score van 100 was de Toyota Prius met 71 punten de koploper. Zo verslaat dit Japanse automerk alle andere elektrische auto’s op de markt. 

Daarnaast waren er nog zeker 6 andere modellen van Toyota die de top 12 hadden gehaald. Zo laat dit onderzoek de ijzersterke positie zien die Toyota heeft op de markt. De Prius komt naar voren als de grote winnaar omdat het een kleinere accu heeft in vergelijking met andere batterij-elektrische auto’s. Hierdoor is de impact die het heeft op het milieu ook een stuk kleiner. 

Momenteel gelooft het bedrijf ook dat het inderdaad duurzamer is om hybrides te produceren dan voertuigen met alleen een verbrandingsmotor. Het netwerk en infrastructuur zijn nog lang niet uitgebreid genoeg om efficiënt in de samenleving te worden opgenomen. Daarnaast is de productie van volledig elektrische auto’s nog niet op een uiterst hoog niveau, terwijl die van hybride modellen wel al jaren flink aan het stijgen is. De productie van hybride auto’s zal op dit moment dus zorgen voor een grotere CO2-reductie, aldus het Japanse bedrijf. 

Autofabrikanten blijven achter 

Een andere reden waarom hybride auto’s op het moment duurzamer blijken te zijn dan volledige EV’s is omdat autofabrikanten niet zeker zijn over de haalbaarheid van een compleet elektrische sector. Om deze reden zijn zij dan ook aan het proberen om de overgang naar volledig elektrisch te vertragen. Merken zoals Renault, Mercedes of Skoda hebben al aangegeven dat ze niet zullen stoppen met het produceren van plug-in hybrides.

Daarnaast zijn kopers aan het twijfelen of de aanschaf van een elektrische auto nog wel zo slim is. Veel (financiële) voordelen die EV’s de afgelopen jaren hebben gehad, lijken namelijk te worden teruggedraaid. Zo zullen eigenaren van elektrische auto’s vanaf 2026 een volledig motorrijtuigenbelasting moeten betalen over hun voertuigen. Vooral omdat de accu’s van zulke auto’s een stuk zwaarder zijn, zullen de kosten om elektrisch te kunnen rijden waarschijnlijk flink gaan oplopen.