Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

Nieuw experiment Frankrijk om range anxiety tegen te gaan

Eigenaren van elektrische voertuigen zien vooral op tegen het afleggen van de kilometers om de vakantiebestemming te bereiken. De Europese Unie heeft meer laadpunten nodig voor EV’s om de klimaatdoelen te kunnen behalen. Het aantal verkopen van elektrische auto’s is immers harder toegenomen dan de plaatsing van laadpalen. Dit blijkt uit cijfers van het Mobiliteitsonderzoek van de Vereniging Zakelijke Rijders. Hét grote knelpunt blijkt de lange laadtijd. Vandaar dat de Franse beheerder van een groot aantal tolwegen heeft besloten om stukken wegdek aan te leggen waar opladen mogelijk is. Dit zal in het voorjaar plaatsvinden.

Zo werkt de proef van Vinci Autoroutes

De angst dat je elektrische auto onvoldoende is opgeladen om de plaats van bestemming te bereiken, staat ook wel bekend als range anxiety. Deze angst betreft één van de belangrijkste redenen om niet over te stappen op elektrisch rijden. Uit onderzoek van Natuur en Milieu blijkt tevens dat de Nederlandse automobilist zou overstappen op een elektrische auto als de actieradius zou worden vergroot.

Wil je weten wat je zelf kunt doen om het bereik van je EV te vergroten?

Met deze proef van Vinci Autoroutes zal de angst om zonder stroom te komen zitten, verleden tijd zijn mits het succesvol is. Er wordt in totaal een traject van 2 kilometer aangelegd. Voertuigen rijden dan over zogenoemde spoelen van 1,5 meter lang en 1 meter breed. De toevoer van stroom wordt geregeld door een relais. Om de 2 kilometer zullen er elektriciteitskasten worden geplaatst om te voorzien in deze stroom.

Hoe zit dat met het kostenplaatje?

Het Franse ministerie van Transport schatte de totale extra kosten in 2021 op ongeveer 4 miljoen euro. Dit bedrag betreft de kosten per strekkende kilometer, in beide richtingen. Ondanks dat dit veel lijkt, laat de Franse website L’auto-journal weten dat dit maar een kwart betreft van een compleet nieuw stuk snelweg. Bovendien zijn er een stuk minder vaste openbare laadpalen nodig. Uiteindelijk zullen de kosten voor het aanleggen van de spoelen worden doorberekend in de kosten voor de elektrische rijder. Of de proef succesvol of niet, hangt andere af van deze doorberekening van de kosten. In november 2024 staat de start van het aanleggen gepland.

Totdat deze innovaties werkelijkheid worden, is het handig om je elektrische voertuig op te kunnen aan openbare laadpalen. Hiervoor is het noodzakelijk dat je in het bezit bent van een laadpas. Er is een groot aanbod laadpassen met en zonder abonnement beschikbaar. Hulp nodig bij het vinden van een passende laadpas?