Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

Met deze eenvoudige tips vergroot je de actieradius van je EV 

Een gemiddelde elektrische auto in de middenklasse (ook wel d-segment) beschikt over een maximale actieradius van 310 kilometer. Of je het nodig vindt om een EV aan te schaffen met een grotere batterij, is afhankelijk van je persoonlijke voorkeur. Meer dan 9 van de 10 ritten gereden in Nederland heeft een afstand van minder dan 75 kilometer. Je haalt dus gemakkelijk heen en terug, zonder tussendoor op te hoeven laden. 

Hoe groot de precieze afstand is die je af kunt leggen met je EV, hangt onder andere af van de grootte en staat van de batterij en het verbruik van je auto. Daarnaast zijn er ook manieren om de actieradius te vergroten. Wij geven je makkelijk toe te passen tips om meer kilometers af te leggen met een volgeladen accu. 

Verschil fabrieksopgave en werkelijke actieradius

Fabrikanten van auto’s communiceren de actieradius aan de hand van de zogenoemde WLTP-test. Dit is de afkorting voor Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure. Alle nieuwe elektrische voertuigen moeten verplicht deze verbruikstest afleggen. Toch vallen de werkelijke verbruikscijfers – en daarmee ook de actieradius – in de praktijk vaak lager uit. 

Hoe de werkelijke actieradius kan verschillen met de theoretische actieradius? Hoe groot je verbruik is, hangt af van diverse factoren. Als je bijvoorbeeld vaak op de snelweg rijdt zal je verbruik hoger zijn en je actieradius lager uitvallen. Fabrikanten kunnen deze factoren niet doorberekenen omdat deze gegevens vooraf niet beschikbaar zijn. 

Onze favoriete elektrische voertuigen met een grote actieradius

Bij auto.nl is er een ruim aanbod te vinden aan elektrische occasions om te kopen of te leasen. Wat onze favorieten zijn? Je leest het hieronder. 

Favoriete elektrische stadsauto met een grote actieradius

Rijd je veel door de stad en wil je dit zuinig doen? Dat kan met de elektrische Seat Mii. Het Spaanse merk Seat is ervan overtuigd dat autorijden te maken heeft met gevoel.

Met deze Seat Mii geniet je geruisloos van de solide techniek tegen lage kosten. De theoretische actieradius is gemeten met de WLTP-testmethode. Uit deze test is gebleken dat de Mii electric beschikt over een actieradius van 260 kilometer. 

Je zult al snel de hoge mate van comfort en luxe ervaren met de volgende opties: 16 inch lichtmetalen velgen, extra getint glas, elektrisch te bedienen ramen voor, elektrisch te verstellen buitenspiegels, led-dagrijverlichting en een in delen in te klappen achterbank. Daarnaast kun je ook gebruik maken van de airconditioning en verwarming. Wel is het advies hier zo min mogelijk gebruik van te maken, om de actieradius zo hoog mogelijk te houden. 

Grotere auto’s hebben doorgaans een grotere actieradius. Een SUV staat wat hoger op de poten. Deze hoge instap wordt vaak als groot voordeel ervaren. Daarnaast zijn de vijf deuren en achterklep kenmerkend voor dit type auto. Of een elektrische SUV duur is? Dat ligt eraan. Zo kun je op een elektrische auto subsidie ontvangen, waardoor de aanschafwaarde niet meer zo hoog ligt. 

4 eenvoudige tips om je actieradius te vergroten 

Een beperkte actieradius kan een reden zijn waarom je een auto niet besluit aan te schaffen. Voor EV bezitters kan een te lage actieradius zorgen voor de nodige irritatie onderweg. Als je jouw actieradius wilt vergroten, zijn er een aantal eenvoudige tips die je zelf kunt toepassen.

#1 Rijd niet sneller dan nodig 

Op de auto (snel)wegen in Nederland zijn er verschillende maximumsnelheden waaraan je je dient te houden. Zo geldt er op de snelwegen tussen 6 uur ‘s morgens en 7 uur ‘s avonds een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Indien de spitsstrook is geopend, varieert de maximumsnelheid van 80 tot 100 kilometer per uur. Wist je dat die verlaagde snelheden niet alleen je veiligheid achter het stuur verhogen, maar ook gunstig zijn voor je actieradius? Door rustig te rijden verbruik je minder stroom van je accu. Bij een snelheid van 70 tot 90 kilometer per uur rijd je het zuinigst. Rijd niet sneller dan nodig om zo min mogelijk te verbruiken. Bovendien vermijd je op deze manier een bekeuring voor te snel rijden.  

#2 Maak gebruik van cruise control

Met de functie cruise control is het mogelijk om een constante snelheid te rijden. Wanneer je zelf rijdt – zonder cruise control – is het lastiger om één snelheid te rijden. Vaak zie je dat het gaspedaal wisselend wordt ingedrukt. Beschikt je voertuig over cruise contol? Dan rijd je comfortabeler en zuiniger. Nog een groot voordeel: je voorkomt boetes, mits je de cruise control instelt op de toegestane snelheid. Maak dus gebruik van je cruise control en vergroot hiermee je actieradius!

#3 Check je bandenspanning

De banden van je (elektrische) auto functioneren het beste als deze voldoende draagkracht en stabiliteit kunnen leveren. Hiervoor is het belangrijk dat je banden beschikken over de juiste bandenspanning. Met te weinig spanning op de banden ontstaat er meer weerstand. De weerstand zorgt ervoor dat je auto harder moet werken. Hoe harder je auto moet werken, hoe hoger je verbruik is. De juiste bandenspanning is per auto verschillend. In het instructieboekje kun je erachter komen wat geschikt is voor jouw auto. Gemiddeld varieert dit tussen de 2.0 en 3.0 bar. Vergroot je actieradius door elke 2 maanden je auto banden te checken en op te pompen

#4 Maak geen onnodig gebruik van airco of verwarming 

De accu van je elektrische auto presteert het beste bij een temperatuur rond de 21 graden. Dat je gedurende de koude wintermaanden minder kilometers af kunt leggen met een volgeladen accu, komt onder andere door het gebruik van de verwarming in je auto. Hoe meer je de verwarming gebruikt, hoe lager je actieradius is. Er wordt immers elektriciteit gebruikt voor het verwarmen, wat niet meer ingezet kan worden voor het aandrijven van de elektromotor. De meeste voertuigen beschikken over de mogelijkheid om alleen de stoel van de bestuurder te verwarmen. Zo zit je er toch warm bij, zonder veel te vragen van je accu voor het opwarmen van de hele auto. 

Daarnaast heeft ook de warmte tijdens de zomermaanden invloed op je actieradius. De airco werkt, net als in een auto die rijdt op fossiele brandstof, met een compressor en ventilator. En dat vraagt stroom. Wil je dat beperken? Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar doe bij extreme hitte alle ramen open en zet de airco op de hoogste stand. Zo blaas je letterlijk de warme lucht de auto uit. Laat ook eens in het jaar je airco reinigen. Doe je dit niet, dan loop je de kans dat de optimale werking afneemt. Hierdoor verbruik je stroom, zonder dat het koeler wordt binnen.