Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

Nederlanders kopen tegenwoordig steeds meer elektrische bestelwagens

In 2023 was er een groei van maar liefst 95,9% te zien in het aantal elektrische lichte bestelwagens die werden aangeschaft ten opzichte van 2022. Waar er in 2022 nog maar 4.942 werden verkocht, waren dit er in 2023 al 9.682. Hoe komt het dat Nederlanders steeds vaker overstappen op een elektrische bestelwagen?

Redenen om niet elektrisch te rijden

Hoewel er al veel elektrische voertuigen rondrijden, zijn heel veel Nederlanders nog niet bereid over te stappen op een elektrisch voertuig. Redenen zijn de hogere aanschafkosten voor EV’s en de te lage actieradius. De gemiddelde elektrische auto kost nog iets meer dan €40.000, terwijl een nieuwe auto met verbrandingsmotor rond de €30.000 kost. Ook voor bestelwagens geldt dat de elektrische varianten vaak een stuk duurder zijn nog.

Maar uit cijfers van Milieu Centraal blijkt dat de hogere aanschafprijs van een elektrische auto wordt gecompenseerd doordat ze goedkoper zijn in gebruik. Je betaalt minder brandstofkosten, kunt gebruik maken van subsidies en betaalt vaak minder aan belasting.

Meer laadpalen in Nederland

Op dit moment heeft Nederland het beste laadpalen-netwerk ter wereld, met meer dan 65 laadpalen per 100 kilometer. Zo zijn er tegenwoordig bijna 140.000 openbare laadpalen door heel het land te vinden. Ondanks dat we zo veel laadpalen hebben, was het beperkte laadpalen-netwerk voor sommige mensen een reden om niet over te stappen op een EV. Er heerste de angst dat een kleine actieradius ervoor zou zorgen dat ze vaak te lang moesten wachten bij openbare laadpunten.

Hoewel er steeds meer laadpalen bij komen, moet er nog steeds worden geïnvesteerd in het uitbreiden van dit netwerk. Zo niet, dan zullen er problemen ontstaan wanneer steeds meer bestelwagens, vrachtwagens en andere voertuigen ook elektrisch worden. Gelukkig zijn er al verschillende projecten bezig, waarbij er bijvoorbeeld 2100 extra laadpalen in de provincies Groningen en Drenthe geplaatst worden.

De komst van zero-emissiezones

Misschien wel de voornaamste reden van de groei in elektrische bestelwagens is de komst van zero-emissiezones. Dit zijn zones voor stadslogistiek waar geen bestel- en vrachtvervoer met uitstoot meer mag komen. Vanaf 1 januari 2025 zijn er 30 gemeentes waar zo een zone komt. Ben je werkzaam in deze gemeentes, dan word je dus verplicht om over te stappen op een EV. De gemeentes willen het verblijfsklimaat in steden hiermee verbeteren. De gemeentes die vanaf 2025 met zo een zone werken doen dit vrijwillig. Maar vanaf 2030 wordt het verplicht in alle stedelijke gebieden. Hieronder vind je een kaart met de gemeentes die vanaf volgend jaar zo een zone hebben.

ZES gemeentes
Eerste gemeentes met zero-emissie zones (Bron: Zero Emissie Stadslogistiek)

Financiële voordelen van een elektrische bestelwagen

Voorheen had je bij aanschaf van een bestelwagen voor de zaak vrijstelling van bpm-belasting. Dit is een belasting die je betaalt bij aanschaf van een nieuw voertuig en deze wordt berekend aan de hand van de uitstoot van het voertuig. Tot voorheen had je een vrijstelling voor deze belasting, maar vanaf 2025 ben je verplicht deze te betalen bij aanschaf van een nieuwe bestelwagen. Een bestelwagen is vaak zwaar en heeft over het algemeen een wat hogere uitstoot dan een kleine auto. Je zult dus meer belasting moeten gaan betalen.

De vrijstelling is echter nog wel geldig voor elektrische voertuigen. Zo wil de overheid bedrijven stimuleren over te stappen op elektrische bestelwagens. En dit heeft blijkbaar gewerkt gezien de groei in aanschaf. Er worden steeds meer nieuwe EV’s ontwikkeld, die steeds goedkoper zijn en een hogere actieradius hebben. Ook het laadpalen-netwerk blijft zich uitbreiden. Wie weet wat de groei in 2024 gaat zijn ten opzichte van het aantal bestelwagens dat in 2023 is gekocht.