Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

Een nieuw project voor 2100 laadpalen in Nederland

Op dit moment heeft Nederland al het beste laadpalen netwerk van heel de wereld met meer dan 65 laadpalen per 100 kilometer. Toch zijn ze bij TheGreenBox in Hengelo bezig met het ontwikkelen van 2100 nieuwe laadpalen voor de provincies Groningen en Drenthe.

De duurzame campus in Hengelo

TheGreenBox is een duurzame campus in Hengelo. Hier houden verschillende bedrijven zich bezig met het ontwikkelen van duurzame producten. Technisch dienstverlener Equans heeft gekozen voor Vigor Charging, een bedrijf op de TheGreenBox campus, om het project uit te voeren.

Vigor Charging staat bekend om zijn ‘We-drive-solar’ laadpalen. Dit zijn laadpalen die bidirectioneel kunnen laden. Voor de productie van deze laadpalen gebruiken ze zoveel mogelijk duurzame en lokale producten om de CO₂-impact van het project te verlagen. De behuizingen van de laadpalen worden bijvoorbeeld gemaakt van 90% gerecyclede materialen. Ook zijn er 18.000 zonnepanelen beschikbaar op de Cleantech-campus waarvan de stroom gebruikt wordt voor het produceren en testen van de laadpalen.

Wat is bidirectioneel laden?

Een ‘normale’ elektrische auto krijgt stroom van een laadpaal die gebruikt kan worden in de elektromotor. Hierdoor kan de auto rijden. Wanneer een laadpaal bidirectioneel kan laden, is het mogelijk dat de auto ook stroom krijgt uit een laadpaal. De auto kan daarnaast stroom terugleveren aan het net via de laadpaal.

Wanneer er een tekort is aan stroom, kunnen elektrische auto’s stroom terugleveren aan het net waardoor het netwerk stabiel blijft. Bidirectioneel laden is erg voordelig voor mensen met een elektrische auto omdat ze stroom kunnen verkopen wanneer het nodig is.

Nog meer laadpalen in Nederland

Ondanks dat Nederland het beste laadpalennetwerk van de wereld heeft, vindt maar liefst 46% van de Nederlanders dat de dichtstbijzijndste laadpaal toch nog te ver is. Ook zijn de laadpalen niet gelijkmatig verdeeld over Nederland. Zo heeft de provincie Zuid-Holland bijvoorbeeld 25% van alle laadpalen. De provincies Groningen en Drenthe hebben daarentegen maar een heel klein percentage van de Nederlandse laadpalen. Ondanks dat we het beste netwerk ter wereld hebben, zijn er dus nog steeds meer laadpalen nodig. Met deze extra 2.100 laadpalen is het de bedoeling dat elektrisch rijden meer toegankelijk wordt gemaakt voor bewoners in deze provincies.