fbpx

Nederland koploper in Europa als het gaat om e-bikes: hoe zit het in de rest van Europa?

Al sinds 2015 is Nederland koploper als je kijkt naar het aantal verkopen van elektrische fietsen. In veel andere landen ligt dit aantal nog een stuk lager. De verwachting is dat hier verandering in komt. Er zullen namelijk subsidies worden gegeven bij de aanschaf van een e-bike.

Nummer 2 en 3 van Europa

Op nummer 2 staat Oostenrijk. Hier was vorig jaar 45% van alle verkochte fietsen een elektrische fiets. Oostenrijk wordt opgevolgd door Duitsland. 42,5% van alle verkochte fietsen was daar een e-bike. Nederland gaat al sinds 2015 aan kop met een percentage van maar liefst 52%.

De landen Italië en Spanje lopen een stuk achter: e-bikers vertegenwoordigen daar namelijk respectievelijk 14,9 en 14%. De belangrijkste reden hiervoor is het gebrek aan fietscultuur. Fietsen wordt in deze Zuid-Europese landen gezien als sport en niet als vervoer. Voordat Frankrijk (elektrische) fietsen ging stimuleren, zaten zij nog op hetzelfde percentage als Italië. In 2024 wil Parijs het centrum compleet autovrij maken. Hoe Parijs dit gaat realiseren? Je leest het in de volgende alinea.

Bonus bij het inruilen van auto voor e-bike

In Parijs is het wegenstelsel op de behoeften van fietsers en voetgangers afgestemd. Auto’s moeten dan ook zoveel mogelijk plaats maken. Zo worden er delen van Parijs afgesloten voor auto’s en ontvangen fietsers een premie als zij besluiten hun auto in te ruilen.

Niet alleen in Parijs, maar de hele Franse regering heeft besloten een subsidieprogramma te lanceren. Fransen die in het bezit zijn van een auto, ontvangen een premie die kan worden gebruikt om een fiets aan te schaffen. Je kunt ervoor kiezen een normale fiets te kopen, maar ook een elektrische fiets kan met het hoge premie bedrag worden aangeschaft. Gemiddeld is de premie rond de vierduizend euro. Dit is per persoon verschillend, aangezien de premie inkomensafhankelijk is.

Ook als je geen auto inruilt, ontvang je subsidie

De Franse regering stimuleert het verlichten van de verkeersdrukte en het verminderen van de CO2- uitstoot. Ook voor de gezondheid is deze subsidie voordelig. Mensen die in Frankrijk wonen ontvangen daarom een subsidie van 400 euro. In Parijs ontvang je zelfs een subsidie van 500 euro voor een elektrische fiets. Dit bedrag is voor diegene die een e-bike koopt, zonder een auto in te ruilen.