Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

Nederland #3 in het lijstje ‘Beste landen voor elektrisch rijden’

Uit de Ayvens Mobility Guide 2023 blijkt dat Nederland in de top 3 beste landen staat om elektrisch te rijden. Dit onderzoek heeft 46 landen onderzocht op basis van een aantal verschillende factoren en Nederland is hier als derde uit gekomen, net achter Noorwegen en Oostenrijk.

Op welke factoren oordeelt dit onderzoek?

De Ayvens Mobility Guide onderzoekt jaarlijks welke landen het meest ontwikkeld zijn voor elektrisch rijden. Hierbij wordt er gekeken naar een aantal factoren die bepalen hoe geschikt het land is. De eerste factor waarop gekeken wordt is dekking van de laadinfrastructuur. Kortom, de hoeveelheid laadpalen binnen het land. Ook wordt er gekeken naar belastingen en regelgevingen. Zijn er bijvoorbeeld subsidies of vrijstellingen die mensen stimuleren om over te stappen op een elektrisch voertuig.

Ook wordt er gekeken naar het aanbod van groene aandrijflijnen. Niet iedere elektrische auto is in ieder land te koop en ook kan de prijs wat verschillen. Zo betaal je in België bijvoorbeeld zo’n € 1000,- meer voor een nieuwe Tesla Model Y dan dat je in Nederland betaalt. Vervolgens wordt er ook nog gekeken naar impact op duurzaamheidsdoelstellingen van het land en naar de total cost of ownership verdeling ten opzichte van het equivalent van een verbrandingsmodel. Dit is hoeveel cent per kilometer je kwijt bent met een elektrische auto ten opzichte van een auto met verbrandingsmotor.

Waarom scoort Nederland zo hoog?

In Nederland is de overheid de laatste jaren flink bezig geweest met het stimuleren van EV’s om zo de klimaatdoelen te behalen. Zo zijn er subsidies beschikbaar en hoef je met een EV bijvoorbeeld geen motorrijtuigbelasting te betalen. Ook heeft Nederland de beste laadinfrastructuur ter wereld. In Nederland vind je 65 laadpalen per 100 kilometer. Ter vergelijking: #4 op het lijstje, Luxemburg, heeft maar 57 laadpalen per 100 kilometer.

Vorig jaar werd Nederland tweede in deze ranglijst. De reden dat we een plek achteruit zijn gegaan is omdat de total cost of ownership is toegenomen. Vorig jaar betaalde je €0,32 cent/kilometer met een EV en €0,35 cent/kilometer met een verbrandingsmotor. Dit jaar is het beide opgelopen tot €0,42 cent/kilometer. Dit maakt elektrisch rijden niet alleen duurder, maar ook minder voordelig.