Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

1 op 100 Nederlandse bedrijfsvoertuigen is nu emissieloos

Uit nieuwe cijfers van het CBS blijkt dat momenteel 1,2% van alle bedrijfswagens emissieloos is. Dit betekent dat slechts 1 op de 100 Nederlandse bedrijfsvoertuigen niets uitstoot. Het lijkt misschien weinig, maar kijkend naar 2021, dus 2 jaar geleden, is het aantal wel ruim verdubbeld. Het lijkt er dus op dat we de goede kant uitgaan, maar er kan nog veel gebeuren.

Wat is een emissieloos bedrijfsvoertuig?

Emissieloos betekent dat het voertuig geen schadelijke emissies uitstoot. Er zijn verschillende manieren waarop dit mogelijk is. De meest voorkomende emissieloze voertuigen zijn volledig elektrisch. Dit gaat momenteel nog over meer dan 99% van de emissieloze bedrijfsvoertuigen. Een andere mogelijkheid is een hybride auto. In dat geval mag de nevenmotor geen brandstofmotor zijn, dan zou het voertuig niet emissieloos zijn. Het gaat dan dus om hybride voertuigen met een elektrische hoofdmotor en een nevenmotor die draait op waterstof. De laatste categorie emissieloze bedrijfswagens zijn voertuigen die volledig draaien op waterstofmotoren.

Met bedrijfsvoertuigen doelen we op alle voertuigen die voornamelijk gericht zijn op het vervoeren van goederen of personen. Denk hierbij aan vrachtwagens, bestelwagens, bussen en tractoren. Ondanks dat een leaseauto van de zaak kan zijn, wordt dit niet gezien als een bedrijfsvoertuig.

Subsidie Nederlandse overheid

Volledig emissieloze voertuigen hebben tegenwoordig nog een wat hogere nieuwprijs dan bijvoorbeeld voertuigen met een brandstofmotor. Echter heeft de Nederlandse overheid een subsidie ingesteld die bedrijven moet stimuleren om toch voor een emissieloos voertuig te kiezen en dat aantal op de Nederlandse wegen sneller te vergroten. Deze subsidie kent de naam SEBA (Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s). Bedrijven krijgen door deze regeling tot €5.000,- subsidie bij het aanschaffen van een voertuig.

Wanneer kan je de SEBA aanvragen?

Het bedrijfsvoertuig moet volledig emissieloos zijn en moet daarnaast ook nieuw aangeschaft worden om aanspraak te kunnen maken op de subsidie. Verder vallen niet alle voertuigen onder deze regeling. Op de site van het RVO kun je precies zien welke voertuigen precies onder de regeling vallen en geschikt zijn voor een subsidieaanvraag. Voor 2023 was er een budget van maximaal 33 miljoen euro vrijgesteld voor de SEBA. Echter is een groot deel van deze begroting al vrijgegeven. Wanneer je laat in het jaar dus een aanvraag doet voor deze subsidie kan het zijn dat er geen geld meer beschikbaar is. In 2024 zal deze begroting echter wel weer opnieuw worden aangevuld.

Meer financiële voordelen van emissieloos rijden

Kies je voor emissieloze bedrijfsvoertuigen, dan profiteer je van meer financiële voordelen. Zo zijn volledig elektrische en waterstofelektrische voertuigen vrijgesteld van BPM. Dit betekent dat er geen aanschafbelasting over betaald hoeft te worden. Daarnaast stimuleert die MIA (Milieu-investeringsaftrek) bedrijven ook mee te werken aan een betere toekomst. Wanneer bedrijven namelijk investeren in milieuvriendelijke producten of middelen worden ze beloond met bijvoorbeeld elektrische voertuigen of laadpunten. Ook worden er vaak nog extra lokale subsidies uitgedeeld door gemeentes of provincies, die het gezicht van hun regio willen veranderen.

Nieuwe emissieloze voertuigen

Producenten brengen steeds meer en meer emissieloze voertuigen op de markt. In Nederland rijden nu nog maar twee bedrijfsvoertuigen volledig op waterstof, maar dat is ook niet gek als we kijken naar hoe weinig beschikbare en betaalbare opties er zijn. Hier begint echter verandering in te komen. Zo heeft Stelantis, producent achter Peugeot, Citroën en Opel, drie bestelbussen op waterstof uitgebracht. Deze bestelbussen vallen ook al onder de Nederlandse SEBA regeling. Deze drie bussen hebben een grotere actieradius dan de elektrische varianten, wat ze geschikt maakt als bezorgbus die een hele dag moet rijden. Daarnaast zijn waterstofvoertuigen, in tegenstelling tot elektrische voertuigen, binnen enkele minuten weer volgetankt.

Ook als we naar de wat grotere voertuigen kijken, beginnen er steeds meer aantrekkelijke emissieloze opties te komen. Zo komen de eerste 130 volledig elektrische Volvo FH electrics in 2023 en 2024 op de markt.

volvo fh electric
De Volvo FH Electric. Fotocredits: VolvoTrucks.nl

Dat de voordelen steeds vaker opwegen tegen de nadelen, laat ook supermarktketen LIDL zien. Zij is hard bezig met het verduurzamen van de bevoorrading van haar supermarkten. Onlangs heeft LIDL zelfs een extra ster gekregen van CO2-reductieprogramma Lean & Green, wat veel media-aandacht genoot. Dit geeft aan dat er niet alleen financiële voordelen in de vorm van subsidies aan het verduurzamen zitten, maar dat ook het imago van een bedrijf met alleen maar emissieloze bedrijfsvoertuigen verbeterd wordt.