Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

Kunnen we binnenkort geen auto´s met AC-lader meer opladen?

Er verdwijnen steeds meer laadpunten waar je met een AC-stekker kan laden langs de snelwegen. Door de nieuwe Europese standaard komen hier meer DC-stekker punten, waar je de auto binnen een half uur bijna vol mee kunt laden. Er zijn echter sommige auto’s die niet kunnen laden met een DC-stekker. Betekent dit dat we deze auto’s binnenkort niet meer kunnen laden?

Verschillende soorten elektrische stekkers

Er zijn verschillende soorten laadpalen, met verschillende aanbieders. Het type laadpaal en de aanbieder zijn de factoren die het tarief bepalen dat je betaalt voor het opladen van je elektrische voertuig. Maar wist je dat er ook verschillende kabels waren waarmee je je auto oplaadt? Deze bepalen de locatie van waar de stroom omgezet wordt.

Er zijn drie typen stekkers te onderscheiden: AC, CHAdeMo en DC. AC-stekkers zijn een type stekkers die langzaam laden faciliteren. CHAdeMo is een type stekker dat vooral gebruikt wordt door Aziatische producenten. Het is mogelijk om met een CHAdeMo-stekker snel te laden, maar niet veel auto’s hebben een aansluiting voor dit type. Het laatste type, DC, is de snellader die we allemaal kennen. CHAdeMo-stekkers worden in Europa niet heel veel gebruikt. Daarom wordt er in dit artikel gekeken naar het verschil tussen AC- en DC-stekkers.

AC staat voor ‘alternating current’ en gebruikt wisselstroom. DC staat voor ‘direct current’ en gebruikt gelijkstroom. De stroom die uit een normaal stopcontact komt is wisselstroom. Een elektrische auto heeft daarentegen gelijkstroom nodig. Als je een auto oplaadt met een AC-stekker, betekent het dat de auto de stroom zelf moet omzetten van wisselstroom naar gelijkstroom. Hierdoor duurt het opladen met een AC-stekker een stuk langer. Bij een DC-laadpunt is de stroom al omgezet waardoor het opladen van de auto een stuk sneller kan. Dit is snelladen.

Auto’s met verschillende stekkers

Net als dat laadpalen verschillende aansluitingen hebben, hebben ook auto’s verschillende aansluitingen met stekkers. De eerste elektrische auto’s hadden enkel een AC-stekker aansluiting. Snelladen was nog geen ding en DC-laders bestonden niet. Maar dankzij verschillende innovaties, is het snelladen ontwikkeld met behulp van de DC-stekker. Stroom hoeft niet meer omgezet te worden en een auto is in ongeveer een half uur volgeladen.

Uit een onderzoek bleek dat de mogelijkheid om thuis te laden een heel belangrijke factor is in de overweging om over te stappen op een elektrische auto. Een laadpaal aan huis biedt verschillende voordelen, waaronder lagere laadkosten. Dit komt doordat een laadpaal aan huis vaak een AC-lader is. De stroom is niet omgezet vanuit het stopcontact waardoor laden langer duurt. Wel is het een stuk goedkoper. Dit is thuis vaak geen probleem, je kunt de auto bijvoorbeeld in de nacht laden.

Nieuwe Europese standaard

Onlangs is er in Europa een nieuwe standaard ingevoerd dat alle nieuwe elektrische auto’s voorzien moeten zijn van een CCS-stekker. Eerder was in dit artikel meer te lezen over een DC-stekker, maar eigenlijk bedoelen we hier een CCS-stekker mee die je gebruikt bij een DC-lader. Een CCS-stekker (Combined Charging System) is een stekker die je kunt gebruiken voor zowel wisselstroom als gelijkstroom. Veel auto’s, zoals de Toyota bZ4X, beschikken al over een CCS-stekker aansluiting. Vanaf nu is het dus verplicht voor nieuwe auto’s om zo een aansluiting te hebben.

Op dit moment zijn er langs de weg DC, AC en CHAdeMo laadpunten te vinden. De nieuwe Europese standaard in combinatie met de behoefte om snel te laden zorgen er echter voor dat er steeds meer AC en ChadeMo laadpunten verdwijnen. Daarnaast komen er ook nauwelijks nieuwe punten bij. Auto’s die niet beschikken over een CCS-stekker en dus niet kunnen laden bij een DC-laadpunt, kunnen op steeds minder plekken laden.

Geen AC-laadpunten meer, wat nu?

Ruim 95% van de elektrische auto’s in Nederland beschikt op dit moment over een CCS-aansluiting waarmee ze bij een DC-punt kunnen laden. Dat betekent echter dat er ook zo’n 5% is die zo een aansluiting niet heeft. Een voorbeeld hiervan is de Renault Zoe (de oudere versie zonder CCS-aansluiting), waarvan er zo’n 8000 in Nederland rijden.

Het lijkt misschien of alle AC-laadpunten verdwijnen en auto’s als de Renault Zoe binnenkort niet meer te gebruiken zijn in Nederland. Maar waar we rekening mee moeten houden is praktisch gezien elke laadpaal aan huis een wisselstroom gebruikt. Ook veel laadpalen van bedrijven gebruiken dit type stroom. Deze auto’s kunnen dus altijd nog opgeladen worden. En daarnaast zullen ook niet alle punten onderweg verdwijnen. Het kan alleen zijn dat je even van de snelweg af moet om je auto op te laden. Er zullen namelijk wel steeds minder AC-laadpunten langs de snelweg te vinden zijn.