Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

Elke 60 kilometer een laadstation: is dat haalbaar?

Zonder een laadpaal loop je tegen onnodige complicaties aan. Zeker als je vaak en lang onderweg bent. Er zijn twee verschillende manieren van elektrisch laden. De eerste manier is AC, ook wel bekend als normaal laden. Gemiddeld duurt het 2 tot 6 uur voordat de accu van je voertuig volledig is opgeladen. Met DC laden, beter bekend als snelladen, kun je binnen 30 tot 60 minuten je voertuig tot 80% opladen. Welke manier je ook kiest: de laatste 20% van je accu opladen duurt over het algemeen langer. 

In Parijs is door de Europese Unie het klimaatakkoord getekend. Dit betekent concreet dat er in 2050 netto nul broeikasgassenuitstoot plaatsvindt en er 55 procent minder CO2-uitstoot is ten op zichten van 1990. Door te kiezen voor elektrisch rijden draag je bij aan het behalen van de duurzaamheidsdoelstellingen. Om dit te stimuleren, wil de EU in 2026 op de belangrijkste wegen elke 60 kilometer een laadstation plaatsen voor elektrische voertuigen. Maar is dit ook haalbaar?

Wat zijn de belangrijkste hoofdlijnen in het EU-klimaatakkoord?

Om de groene ambities van Europa te kunnen realiseren moeten er meer en betere voorzieningen komen voor schonere voertuigen. Hieronder vallen onder andere elektrische auto’s en vrachtwagens op waterstof. Zo moet per 2026 op elke 60 kilometer een snellaadstation worden geplaatst met een minimumcapaciteit van 400 kW plus een laadpunt met een vermogen van 150 kW. Vanaf 2028 moet het vermogen per laadstation worden geoptimaliseerd tot 600 kW. 

Groot aantal landen in de EU lopen achter 

Caroline Nagtegaal, die betrokken is bij de laadvoorzieningen binnen Europa, laat weten dat veel landen nog achter lopen om bovenstaande doelstellingen waar te kunnen maken. In de EU neemt het aantal laadpalen flink toe. Met name in Nederland, Frankrijk en Duitsland zijn de meeste openbare laadpunten te vinden: meer dan de helft van het totale aantal laadpunten in Europa. Toch is er nog een groot verschil te zien tussen het westen en oosten van Europa. Om de EU-doelstellingen te kunnen realiseren, moet het aantal laadpunten ook in Oost-Europa toenemen. 

Voordelen van thuis laden 

Om met je elektrische auto onderweg niet tegen onnodige complicaties aan te lopen, is het aan te raden ook een laadpaal thuis te laten installeren. Het vergt een aardige investering, maar de voordelen zullen op lange termijn opwegen tegen de gemaakte kosten. Met een laadpaal aan huis hoef je nooit meer in de rij te staan bij een openbare laadpaal, tenzij je afstand groter is dan de actieradius van je EV. Daarnaast is het doorgaans goedkoper om thuis op te laden, zeker wanneer je woning ook beschikt over zonnepanelen. 

Ontdek de verschillende laadpalen aan huis 

Bij het aanschaffen van een laadpaal aan huis is het goed om de volgende aandachtspunten mee te nemen bij je overweging:
– Welk merk ga je kiezen?
– Wat is het laadvermogen van de laadpaal en komt dit overeen met het vermogen van je elektrische auto?
– Ga je voor duurzaamheid en wil je op lange termijn voor kosten besparen? Je kunt de zuinige laadpaal afstemmen op je totale stroomverbruik!
– Welke extra functies vind je belangrijk? Kies je voor een slimme laadpaal, dan kun je bijvoorbeeld het opladen regelen via je smartphone. 

Alfen Eve Single S-Line 

Eén van de oudste spelers op de markt is Alfen (sinds 1937 actief). Het merk heeft twee lijnen slimme laadpalen ontwikkeld. Eén daarvan is de Eve Single S-line. Deze paal beschikt over een laadvermogen van tussen de 3,7 tot 11 kW. Het is mogelijk om je auto in 3 fasen op te laden. Tussendoor checken hoe ver je accu is opgeladen? Dat kan met de led statusindicatie. 

Wil je meer laadpalen vergelijken?