Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

Zijn laadpaalfiles de toekomst?

Voor de regio’s noord en midden Nederland is de voorjaarsvakantie begonnen sinds afgelopen 25 februari 2023. Wie op wintersport ging, moest rekening houden met lange files. Met name als je eindbestemming Oostenrijk is. Niet alleen op de wegen, maar ook tijdens het opladen van je elektrische auto. Zijn laadpaalfiles de toekomst? Je leest het in deze blog.

Bijna 10 duizend voertuigen naar Oostenrijk

Gedurende de krokusvakantie wordt verwacht dat er tussen de 8 duizend en 10 duizend auto’s zich van Nederland naar Oostenrijk zullen gaan verplaatsen, zo blijkt uit de cijfers van KPMG. Als je startpunt Utrecht is, moet je nog minimaal 800 kilometer afleggen om in Oostenrijk aan te komen. Deze afstand is niet af te leggen op één volle batterij van een EV. Hoe groter je auto, hoe groter je actieradius doorgaans is. Bij een kleine auto bedraagt de actieradius gemiddeld 230 kilometer en voor een middenklasser is dat 310 kilometer. De grotere elektrische voertuigen hebben een gemiddelde actieradius van 425 kilometer.

Om de afstand wat concreter te maken: de e-voertuigen moeten dus, om Oostenrijk te kunnen bereiken, minimaal twee keer hun accu opladen bij een laadpaal. Ondanks dat het aantal snellaadpalen in Duitsland is toegenomen, worden er ook meer elektrische auto’s verkocht. Hierdoor werd er een minimale wachttijd verwacht van 60 minuten tijdens de voorjaarsvakantie op de route naar Oostenrijk. Klopt de verwachting over het ontstaan van laadpaalfiles of is het bangmakerij? Je ziet het in onderstaande video.

Goede voorbereiding noodzakelijk

In de EU is Nederland de absolute koploper als het gaat om het aantal laadpalen voor elektrische voertuigen. Om lange laadpaalfiles te voorkomen wordt geadviseerd om je reis goed voor te bereiden. Zoek goed uit waar je laadstations kunt vinden langs de Duitse snelwegen, download de juiste apps op je telefoon, vraag meerdere laadpassen aan en reserveer een laadpaal op plek van bestemming.

Werk aan de winkel binnen de EU

De verwachting is dat er in 2035 65 miljoen laadpalen nodig zullen zijn in Europa. Om dit te kunnen realiseren, is er de komende dertien jaar in totaal 115 miljard euro nodig aan infrastructuurinvestering. Het budget zal vooral bij elkaar komen door een combinatie van publieke en private bronnen. Niet alleen laadpalen zullen moeten worden geplaatst. Ook moet het stroomnet het opladen van de 130 miljoen EV’s aan kunnen. Kortom, binnen de EU is er nog genoeg werk aan de winkel wat betreft elektrisch rijden en het opladen van de batterijen van elektrische voertuigen.