fbpx

Deelcultuur maakt zijn opmars op het platteland

In Twente zie je ze steeds vaker verschijnen; de deel-scooter. Go Sharing en Felyx hebben zich al in Enschede, Hengelo en Almelo gevestigd met hun aanbod van elektrische scooters die men kan delen. Sinds kort maakt ook het bedrijf Check deel uit van de deelcultuur in deze regio. Als het aan de aanbieders ligt gaat dit type e-vervoer ook uitgerold worden in de kleinere plaatsen in Twente. “We moeten mensen kennis leren maken met deelvervoer.”

Overgewaaid uit de Randstad: de deelscooters van Check

Ondanks dat momenteel niet iedereen even blij is met de komst van de deel-scooters; they are here to stay. Verwacht wordt dat deze scooters in de toekomst meer en meer het straatbeeld zullen bepalen. De huidige aanbieders doen er alles aan om overlast te verminderen, belooft een verscherpte communicatie met de gebruikers en wil hen bewust maken van waar scooters wel en niet geparkeerd kunnen worden.

Aanvullend vervoer

Ondanks de huidige kritiek van lokale bewoners, is er absoluut toekomst voor deelvervoer in de regio Twente. Zeker op plekken waar openbaar vervoer beperkt is of niet aanwezig, kunnen deel-scooters een uitkomst bieden of een aanvulling zijn. De regionaal aanjager van dit concept, Jasper Homrighausen, zegt hierover het volgende: “Er zijn plekken, vooral kleinere dorpen, waar het openbaar vervoer beperkt is. Op die plekken kan deelvervoer een goede aanvulling zijn op het bestaande ov.” Go sharing wil hierop inspelen door hun deel-scooters in de kleinere dorpen te plaatsen, waardoor men ook op het platteland toegang heeft tot aanvullend vervoer.
Homrighausen: “Uiteindelijk is ons doel om in iedere gemeente van Twente deelvervoer op straat te hebben.”

Felyx: al geruime tijd te vinden in Enschede, Hengelo en Almelo

Volksgezondheid

In de stad Enschede wordt het gebruik van de deel-scooters goed in de gaten gehouden.
Zo stelt de stad vragen aan haar inwoners, zoals;

  • Hoe vaak gebruiken zij een deel-scooter?
  • Waar gebruiken ze deel-scooters voor?
  • Hoeveel spenderen zij aan het gebruiken van deel-scooters?
  • Gaat het gebruik van een deel-scooter niet ten koste van hun gezondheid?