Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem
Contact
info@yourmoby.nl
Elektrisch autorijden wordt steeds meer gepromoot in België, vooral met betrekking tot bedrijfsauto’s, lease- en koop auto’s. Deze nemen ruim 66% van het totale autonetwerk in. Er kan veel vooruitgang in geboekt worden om de CO2-uitstoot van België omlaag te brengen. De overheid biedt nu subsidies en fiscale voordelen aan om de overstap te maken naar elektrisch rijden. Om deze transitie echter te realiseren moet het land zijn handen uit de mouwen gaan steken om het laadnetwerk flink te gaan uitbreiden.
Sinds de introductie van het nieuwe beleid rondom elektrische voertuigen hebben al veel bedrijven de transitie gemaakt in België. Zo is 70% van de verkoop van bedrijfsauto’s sinds juli vorig jaar volledig elektrisch. De grootste reden voor deze populariteit is dat bedrijven en particulieren met het nieuwe beleid een volledig elektrische auto kunnen kopen die 100% fiscaal aftrekbaar is.
Daarnaast lopen de CO2-belastingen voor hybrides en fossiele auto’s flink op en er wordt verwacht dat deze alleen maar zullen blijven stijgen. Het doel van dit huidige beleid is om 50% van de nieuwkoop volledig elektrisch te maken in 2030. Dit komt overeen met het beleid dat er momenteel in Nederland geldt. Ook hier is de overheid hard bezig om via fiscale maatregelen en een verbeterde laadinfrastructuur uitsluitend auto’s te verkopen die emissievrij kunnen rijden.
Gezien de exponentiële groei van elektrische auto’s is in sommige gewesten in België het huidige laadnetwerk niet voldoende. Het Vlaamse Gewest, het Brussels Hoofdstedelijke Gewest en het Waalse Gewest zijn elk afzonderlijk verantwoordelijk om deze infrastructuur aan te leggen. Vlaanderen is hierin de koploper en kent een goed beleid rondom de laadinfrastructuur. Er zijn ruim 25.000 laadpalen en er zijn plannen om nog meer snelle en langzame laadpunten toe te voegen.
Ook rondom de hoofdstad Brussel is het laadnetwerk op schema. Er wordt momenteel gewerkt om de infrastructuur uit te breiden naar 12.000 publieke laders. Zo wil de stad in 2024 1 publieke laadpaal op minder dan 150 meter van elk Brussels gezin hebben. Gezien de groeiende bevolking rondom de stad zijn deze uitbreidingen flink nodig.
Het grote Wallonië loopt echter flink achter met zijn infrastructuur en wordt door sommigen een ‘laad woestijn’ genoemd. Er zijn slechts twee locaties met snelladers te vinden, elk aan de andere kant van het gewest. Hoewel Wallonië voor een groot gedeelte uit natuur bestaat, rijden er alsnog veel auto’s doorheen. Steeds meer van deze voertuigen zijn elektrisch. Er is dus sterk behoefte aan de uitbreiding van het laadnetwerk. Hier zal dan ook de focus op moeten komen in het regeringsbeleid om zo de exponentiële groei van elektrische voertuigen te kunnen ondersteunen.
Het uitbreiden van de infrastructuur in het laadnetwerk is van groot belang om het vertrouwen van de bevolking te winnen. Dit toont namelijk aan dat elektrisch rijden net zo eenvoudig is, zo niet eenvoudiger, dan het gebruik van traditionele benzine- en dieselauto’s.