fbpx

Arnhem start met het draadloos opladen van de e-bike met een stoeptegel: een wereldprimeur!

Draadloos opladen van bijvoorbeeld je elektrische tandenborstel of van je smartphone is mogelijk. Vanaf eind deze maand is het ook mogelijk om je elektrische fiets op te laden.

Op donderdag 27 oktober om half 11 wordt in Arnhem bij de kruising van de Amsterdamseweg met de Boriciusstraat, de laadtegel voor elektrische fietsen geopend. De wethouder van de duurzame mobiliteit, de ontwikkelaar van de laadtegel en die van de deelfietsen zullen op deze dag aanwezig zijn, om uit te leggen hoe het draadloos opladen precies werkt.

Hoe werkt draadloos opladen van je e-bike?

Hier en daar is er al onderzoek gedaan naar het draadloos opladen van je e-bike. Ook zijn er binnen een periode van 2 jaar vier pilotprojecten gedraaid. Dit vond plaats bij Ahoy in Rotterdam, MAAK in Haarlem, New York Pizza in Arnhem en YES!Delft op de TU Delft Campus. Nog nergens ter wereld is het systeem in openbare ruimtes getest. Tot nu! TILER maakt het opladen van je e-bike net zo eenvoudig als het parkeren. Hoe het werkt? Je zet gewoon je elektrische fiets met behulp van een speciale standaard op een speciale stoeptegel. Een snoer inpluggen is niet meer nodig.

Het systeem werkt via de zogenoemde inductie. Of het nu sneeuwt, regent of hagelt, de tegel met het laadsysteem werkt bij elk weer. Het enige wat de gemeente aan hoeft te schaffen, zijn de laadtegels en er is een vak nodig op straat.

Wat zijn de toekomst verwachtingen?

Momenteel richt TILER zich vooral op de elektrische (deel)fietsen. In de toekomst is het plan om hier ook elektrische scooters en cargobikes aan toe te voegen. De focus ligt vooral op de kleinere voertuigen. Volgens TILER is dit dan ook de toekomst voor het verplaatsen binnen de kleine steden. Ook de overstap naar een zelflerende tegel behoort tot één van de toekomstplannen van TILER. Met deze tegel wordt laadpatronen herkennen mogelijk, waardoor de levensduur van de accu verlengd wordt.

Op dit moment zijn er nog geen plannen om ook draadloos mogelijk te maken voor elektrische auto’s. Dit komt omdat het technisch een grote uitdaging is, vanwege het grote aantal kilowattuur wat de accu’s vragen.