Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem
Contact
info@yourmoby.nl
De laatste jaren hoor je steeds meer over rijden op waterstof. Het zou zogenaamd nog beter zijn dan elektrisch rijden. Waarom? Uit een motor op waterstof komt alleen water, in de vorm van stoom. Dit is compleet emissievrij, wat op waterstof rijden toch een stuk beter maakt dan elektrisch rijden.
Elektrisch rijden heeft namelijk nog zijn haken en ogen: elektrische auto’s zijn namelijk niet compleet CO2-neutraal. Dit is omdat het opwekken van elektriciteit ook zo zijn impact heeft op de CO2-uitstoot.
Door de werking waterstofmotor zou waterstof rijden compleet CO2-neutraal zijn, en daarbij ook zuiniger: je zou op een volle tank verder kunnen rijden dan met benzine en zelfs langer dan met een opgeladen accu. Hierom stimuleert de overheid dan ook het inzetten van waterstof. Klinkt positief allemaal. Maar hoe werkt een waterstofmotor nu eigenlijk?
Technisch gezien is een waterstofauto een soort elektrische auto: de waterstof wordt omgezet in elektriciteit. Maar hoe werkt een waterstofauto nu echt?
De werking waterstofauto is als volgt. Waterstof is een gas dat vrijkomt wanneer je H20 splitst in H2 en 02: waterstof en zuurstof. Wanneer dit wordt gedaan met behulp van groene energie, is het hele proces heel duurzaam. Waterstof tanken kun je bij een waterstofstation op een soortgelijke manier en snelheid als dat je benzine zou tanken. Dit wordt in de auto weer omgezet tot water, waarbij de elektriciteit vrijkomt. Deze houdt vervolgens je waterstofmotor werking.
Dit maak een waterstofauto dan ook technisch gezien een elektrische auto. Het verschil zit ‘m in hoe deze elektriciteit vrijkomt, wat maakt dat de waterstofverbrandingsmotor anders ontworpen moeten worden dan typische elektrische auto’s.
Waterstofauto’s hebben veel voordelen: ze rijden compleet emissievrij en zijn daarom een erg duurzaam alternatief.
Toch zijn er ook een aantal nadelen aan rijden op waterstof. Zo kost het proces van waterstof maken meer elektriciteit dan er vrijkomt in de auto.
Een ’traditionele’ elektrische auto is misschien niet helemaal emissievrij, maar heeft wel verreweg minder elektriciteit nodig om dezelfde afstand te rijden als een auto met een motor op waterstof.
Hierdoor ben je met een waterstofauto dan ook een stuk duurder uit dan elke andere auto, benzine of elektrisch. Deze kosten zitten ‘m vooral in de aankoopprijs van een waterstofauto. Deze is vele malen hoger dan andere elektrische auto’s.
Hierdoor speelt de vraag of een waterstofauto ooit de toekomst zal zijn wat groen rijden betreft.
Er zijn momenteel 2 waterstof-elektrische auto’s voor de consument te koop in Nederland: de Hyundai NEXO en de Toyota Mirai.
De Hyundai NEXO is een waterstof-elektrisch aangedreven SUV. Met een volle tank waterstof rijd je tot maar liefst 665 kilometer voordat je weer moet tanken.
Daarbij geniet je van het klassieke high-tech design van Hyundai. Denk hierbij aan een 12,3-inch touchscreen dat je zowel het energieverbruik kan laten zien als je favoriete tv-programma.
Daarnaast geeft de SUV je genoeg ruimte om zowel mensen als bagage gemakkelijk te vervoeren. Het prijskaartje van rijden op waterstof in deze auto? Vanaf 69.000 euro.
De tweede waterstof-elektrische auto die momenteel in Nederland te koop is, is de Toyota Mirai. Deze waterstofauto heeft een verbruik van 0,79 kg per 100 km, wat de Mirai dan ook een zeer zuinige auto maakt.
Kies met de Mirai uit verschillende uitvoeringen, waarvan de ‘executive’ verreweg de luxere uitvoering is met sfeerverlichting die op kleur in te stellen is en snufjes zoals dodehoekdetectie.
Het instapmodel van de Toyota Mirai staat er ook niet slecht voor: geniet van een 12,3 inch multi mediasysteem en premium audiogeluid van JBL.
De Toyota Mirai is te koop vanaf €69.450,-.
Auto’s die op waterstof rijden zijn een stuk duurder dan andere elektrische auto’s, evenals benzineauto’s. Waterstof-elektrische auto ’s zijn te koop vanaf €69.000.
Het grootste nadeel van waterstof is dat het splitsen van waterstof en zuurstof uit water meer elektriciteit kost dan uiteindelijk teruggewonnen wordt tijdens het rijden. Hierdoor verbruikt een waterstofauto uiteindelijk toch veel elektriciteit.
Met de Toyota Mirai rijdt je zo’n 126,5 km op 1 kg waterstof.
Wil jij je nieuwe mobiliteitsoplossing aanbieden via Moby, heb je vragen of wil je met ons in gesprek?
Neem vandaag contact met ons op en we kijken graag wat we voor je kunnen betekenen.