Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem
Elektrisch rijden vs benzine: de belangrijkste verschillen op een rij!
In dit artikel leggen we de verschillen tussen elektrisch rijden en rijden met een benzinemotor onder de loep.


Kosten elektrisch rijden versus benzine
Het grootste verschil in de kosten van elektrisch rijden versus benzine rijden zit in de aanschaf van de auto. De gemiddelde prijs van een elektrische auto ligt anno 2022 op €51.000. Voor de benzineauto telt men gemiddeld €34.000 neer. De dieselauto is het duurst met een gemiddelde prijs van €62.000.
De aldoor stijgende brandstofprijzen hebben ook hun weerslag op de kosten van het rijden, en zijn vooral zichtbaar in de prijzen van benzine en diesel. Hoewel ook de kosten van het elektrisch rijden toenemen, is de stijging niet evenredig.
Met de elektrische auto kostte een ritje van 100 km in het laatste kwartaal van 2021 tussen de €4,72 en €5,03, afhankelijk van de grootte van de auto. Hetzelfde ritje met een dieselauto kost tussen de €7,76 en €7,92; met de benzineauto betaal je hiervoor maar liefst tussen de €10,94 en €14,03. De hogere aanschafkosten van de elektrische auto betalen zichzelf dus terug naar mate er meer kilometers worden afgelegd.
Financiële prikkels voor elektrisch rijden
Het rijden van een EV wordt voor zowel particulieren als zakelijke rijders gestimuleerd door financiële voordelen die de overheid creëert. Zo geldt er een lager bijtellingspercentage voor de elektrische auto. Het bijtellingspercentage over de catalogusprijs tot €35.000 is voor de EV 16% in plaats van de reguliere 22%. Bedrijven kunnen daarnaast ook profiteren van MIA-regeling en de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s.




Is de elektrische auto ook aantrekkelijk voor particulieren?
Waar in 2019 slechts 12 procent van de particulieren een elektrische auto aanschafte, steeg dit naar 21% in 2021. Brancheorganisaties wijten deze stijging voornamelijk aan de introductie van de particuliere aanschafsubsidie op EV’s en het stijgende aanbod van betaalbare elektrische auto’s. Particulieren kunnen een subsidie van €3.350,- aanvragen op de aankoop van een nieuwe elektrische personenauto. Op een gebruikte elektrische personenauto kan er een subsidie tot €2.000,- worden ontvangen. De aanschafsubsidie zorgt ervoor dat EV’s uit het lagere en middensegment ook financieel aantrekkelijk worden voor particulieren. Zo dalen de kosten van elektrisch rijden ten opzichte van een benzine auto.
Meer weten over de kosten van een elektrische auto?
De elektrische auto versus de benzineauto: het verschil in werking
De benzineauto wordt gekenmerkt door de benzinemotor waarin chemische energie – opgeslagen in de brandstof – wordt omgezet in mechanische energie. Om de auto in beweging te brengen, worden zuurstof en de brandstof door verschillende cilinders geduwd. In iedere cilinder vinden een aantal bewegingen plaats die er uiteindelijk voor zorgen dat energie wordt doorgegeven en de wielen kunnen draaien. De onderdelen in de brandstofmotor moeten eerst een zekere weerstand overwinnen en bouwen op naar een hoogtepunt, waardoor de aanwezigheid van een versnellingbak vereist is. De conventionele motor heeft daarom altijd te maken met een vertraging. Er kan dus pas naar een hoge snelheid worden opgebouwd na enkele seconden.
In tegenstelling tot de traditionele personenauto heeft de EV geen versnellingsbak. De benodigde energie wordt verkregen uit de batterijen die in de auto zijn geplaatst. Het grootste voordeel hiervan zit in de snelheid waarmee deze energie gebruikt kan worden. Zo kan er binnen 2,3 seconden een snelheid van 100 km/h worden gehaald.




Aaneengesloten tijd op de weg
De actieradius van kleine EV’s ligt doorgaans rond de 230 kilometer. De auto kan deze afstand afleggen voordat hij weer aangesloten moet worden op een laadpaal. Bij middenklassers en grotere auto’s ligt het bereik op zo’n 300 en 400 kilometer.
Er zijn enkele EV’s in de hogere prijsklassen die worden ontwikkeld met een actieradius van meer dan 500 kilometer. Hiermee komt het bereik van de elektrische auto in de buurt van dat van de benzineauto, die een gemiddeld bereik heeft van zo’n 482 kilometer. Dit geeft goede hoop dat de elektrische auto in de toekomst gelijke afstanden af kan leggen voordat er gestopt moet worden.
Elektrisch rijden blog
Slim laden in Noord-Holland, Flevoland en Utrecht
Vrijstelling MRB belangrijk voor keuze elektrisch rijden
De 3 beste hybride auto’s van 2023 op een rij
Hoe zit het met het verzekeren van je Tesla?
Moby, platform voor new mobility
Moby: ook iets voor jou?
Wil jij je nieuwe mobiliteitsoplossing aanbieden via Moby, heb je vragen of wil je met ons in gesprek?
Neem vandaag contact met ons op en we kijken graag wat we voor je kunnen betekenen.