Wat kost een elektrische auto?

De aanschafprijs van een elektrische auto ligt anno 2022 nog steeds aanzienlijk hoger dan die van een gemiddelde diesel- of benzineauto. De ontwikkeling van de elektrische auto is inmiddels zo vergevorderd dat er binnen iedere prijsklasse wel een EV aangeboden wordt. De EV’s in de hogere prijsklassen worden voornamelijk gekenmerkt door een grotere actieradius, luxere software en een snellere acceleratie.

Wat kost de elektrische auto op dit moment, welke segmenten zijn er en hoe ontwikkelt het prijspeil van de EV zich de komende jaren?

Het lage segment: EV’s tot €25.000

Renault Twizy

De goedkoopste elektrische auto op de markt is de Renault Twizy E-Tech Electric. Deze kleine tweepersoons stadsauto is met een maximale snelheid van 80 km/h vooral geschikt voor korte ritjes over kleine afstanden. De auto is verkrijgbaar voor nog geen €13.000 en kan een afstand van 120 km afleggen voor hij aan een laadpaal gekoppeld moet worden.

Dacia Spring

De Dacia Spring Electric is verkrijgbaar voor €18.550 en is daarmee een geliefde betaalbare EV. De auto heeft een actieradius van zo’n 234 kilometer (WLTP) en een accu van 27,4 kWh. Het is een goede optie voor werkgevers die elektrisch rijden willen stimuleren, maar een investering in de luxe Tesla modellen niet zien zitten. Met een topsnelheid van 125 km/h, zitplaatsen voor 4 personen en een minimale kofferbakruimte van 290 liter, is deze SUV een aantrekkelijk alternatief voor de benzineauto.

De middenklasse: €25.000 – €45.000

In de middenklasse vinden we modellen als de Renault Zoe E-Tech Electric, de Nissan Leaf en Peugeot e-208. Met een gemiddelde actieradius van meer dan 300 km zijn de EV’s in deze prijsklasse uitermate geschikt voor zakelijke rijders.

Kia e-Niro

Eén van de populairste modellen in 2021 was de Kia e-Niro. Met een actieradius van 455 km met een 64 kWh accu, en 289 km met de 39,2 kWh accu, is deze betrouwbare SUV geliefd onder tal van bestuurders. De Kia heeft een laadvermogen van 518 kg, beschikt over verschillende veiligheidssystemen en beloont de rijder met een fijne rijervaring. De Kia e-Niro is verkrijgbaar vanaf €35.995.

Peugeot 208 Hatchback

De Peugeot 208 Hatchback is dankzij zijn opvallende uitstraling niet te missen op de weg. De ruime gezinsauto is uitgerust met een accu van 50 kWh en bereikt hiermee een actieradius van 362 km. De Peugeot 208 is verkrijgbaar vanaf €33.650.

De luxe EV: elektrisch rijden vanaf €45.000

Als we kijken naar luxere EV’s, vinden we hier bekende modellen van Tesla, Polestar en Audi.

Tesla Model S en X

Met een prijskaartje van meer dan een ton, pronken de Tesla Model S en Tesla Model X bovenaan het lijstje. Beide EV’s zijn uitgerust met een accu van 90 kWh. De Model S kan met 5 zitplaatsen zo’n 652 km afleggen; de 7-persoons Model X legt zo’n 536 km af op een volle accu. Tesla staat voornamelijk bekend om haar innovatievermogen en heeft een groot marktaandeel in handen. Daarnaast hebben de auto’s een indrukwekkend hoge acceleratiesnelheid. In slechts 3,9 seconden bereikt de auto een topsnelheid van 250 km/h. De Tesla Model S en Model X zijn verkrijgbaar vanaf respectievelijk €105.000 en €110.000.

Audi e-tron GT

Ook Audi heeft een luxe EV in haar aanbod. De Audi e-tron GT is een sportieve auto met strak design. De zachte lijnen geven de EV een aerodynamische uitstraling. Met een accu van 93 kWh en actieradius van 465 km is het afleggen van lange afstanden geen enkel probleem. Uiteraard is het model uitgerust met de laatste technologieën en beschikt het onder andere over een panoramadak, verwarmbare stoelen en zelfs een warmtepomp.

Kona Elektrische auto

De tweedehands EV

Tweedehands EV’s beginnen langzamerhand ook de markt te betreden. Op online marktplaatsen is voornamelijk het aanbod van hatchbacks en SUV’s gestaag aan het toenemen. De prijzen voor een tweedehands EV’s zijn vaak zo’n 30% goedkoper dan de nieuwe modellen. Daarbij komt ook het voordeel van de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren, waarmee tot €2.000 subsidie kan worden aangevraagd op een gebruikte personenauto.

Waarom ligt de prijs van een elektrische auto aanzienlijk hoger?

De hogere prijs van een elektrische auto is in zekere zin eenvoudig te verklaren. Zo komt een groot deel van de hogere kosten door de accu. Waar de benzinemotor relatief eenvoudig te produceren is, liggen de kosten van een elektromotor en accu een stuk hoger. Voor de productie van de accu zijn namelijk schaarse metalen, zoals kobalt en lithium, nodig. De zware accu zorgt er tevens voor dat de rest van de auto zo licht mogelijk gemaakt wordt, waarvoor lichte materialen nodig zijn. Deze materialen zijn duurder dan die in de benzineauto. Zodra de EV op grotere schaal geproduceerd wordt, zullen ook de schaalvoordelen toenemen, die leiden tot een lagere prijs voor elektrische voertuigen.

Meer over new mobility

Je hebt een reis in gedachten maar kunt nergens vinden hoe je die busreis het beste kunt combineren met een taxi. Of wat te denken van het achterhalen van informatie over het gebruiken van een gedeelde auto of de tijden van de volgende veerpont? Je gaat van de ene aanbieder naar de volgende en voelt je frustratie groeien. Voor alle gefrustreerde én andere reizigers is MaaS het antwoord.
Mensen nemen steeds vaker de auto, vliegtuig, trein of andere transportmiddelen, want wie wil er nu niet makkelijk naar het werk, het theater of op reis naar een tropische bestemming? Hierdoor is er een stijgende vraag ontstaan naar diverse vormen van mobiliteit, die een stempel drukt op ons milieu. Iets wat ons allen bekend is, maar ons toch niet tegen lijkt te houden.

Moby: ook iets voor jou?

Wil jij je nieuwe mobiliteitsoplossing aanbieden via Moby, heb je vragen of wil je met ons in gesprek?
Neem vandaag contact met ons op en we kijken graag wat we voor je kunnen betekenen.