Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

Zorgt deze nieuwe aandrijflijn voor vernieuwde mobiliteit?

Mobiliteit is constant aan het veranderen. Denk bijvoorbeeld aan de komst van elektrische auto’s. Eén ding dat vrijwel altijd hetzelfde is gebleven is de aandrijflijn van auto’s. Al tientallen decennia maken we gebruik van hetzelfde type aandrijflijnen in zowel brandstof- als elektrische en waterstof auto’s. Tot nu. Een samenwerking tussen Hyundai en Kia heeft namelijk gezorgd voor een compleet nieuw type aandrijflijn met nieuwe wielen.

Universal Wheel Drive System

Universal wheel drive system

Hierboven is het nieuwe systeem van Hyundai en Kia te zien, het Universal Wheel Drive System. Zoals je kunt zien neemt de aandrijflijn links (een traditionele aandrijflijn) een stuk meer ruimte in beslag dan rechts (een Uni Wheel systeem). Hierdoor creëer je meer ruimte binnen in het voertuig. Maar hoe kan het zo veel kleiner zijn? In de aandrijflijn links zien we een grote motor die verbonden is met verschillende aandrijfassen voor ieder wiel. Deze motor en de bijbehorende aandrijfassen nemen veel ruimte in beslag tussen de wielen.

In het nieuwe systeem zit de motor met aandrijfas niet tussen te wielen, maar in en naast de wielen. Hierdoor is er tussen de wielen veel meer ruimte die gebruikt kan worden, bijvoorbeeld voor laadruimte of beenruimte. Wil je precies weten hoe het werkt, bekijk dan hier de video van Hyundai waarin het duidelijk wordt uitgelegd.

Het voordeel van een Uni Wheel voor elektrische auto’s

Het nieuwe systeem heeft verschillende voordelen voor elektrische auto’s. Het creëert meer ruimte die op verschillende manieren gebruikt kan worden. Zo kan het gebruikt worden voor meer laadruimte of meer ruimte voor stoelen, maar het kan ook gebruikt worden voor een groter accupakket. Hierdoor kan de actieradius van elektrische auto’s nog verder uitgebreid worden, zonder grotere auto’s te hoeven maken. Een te lage actieradius is voor velen een reden om geen elektrische auto te kopen. Een hogere actieradius door dit nieuwe systeem zou er echter voor kunnen zorgen dat ze toch bereidt zijn over te stappen op een EV.