Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem
Contact
info@yourmoby.nl
Deelmobiliteit: het lijkt één van de oplossingen tegen het steeds drukker worden op de weg. En zo hoef ook niet iedereen meer een eigen auto of fiets te kopen. Goed voor je portemonnee!. Ondanks de voordelen, blijven er nog steeds uitdagingen rondom het realiseren van deelmobiliteit. Lees hieronder meer over de betekenis van deelmobiliteit en welke uitdagingen er zijn met deelfietsen en deelauto’s.
Met het begrip deelmobiliteit wordt gedoeld op het delen van transportmiddelen. Dit kan zijn in de vorm van deelauto’s, waarbij je samen met bijvoorbeeld een collega vanuit jouw woonplaats naar werk rijdt. Ook kan je denken aan deelfietsen die door een partij ergens neergezet zijn en waarvan je gebruik kunt maken. Het openbaar vervoer valt ook onder deelmobiliteit.
Voor veel bedrijven is deelmobiliteit een manier om te verduurzamen. In Nederland is het verminderen van uitstoot een belangrijke doelstelling. Als we hier niet aan werken, worden de klimaatdoelen van 2030 – waarin staat dat we 49% minder CO₂ uit moeten stoten – niet gehaald. Dit is de reden waarom bedrijven bijvoorbeeld met subsidies en regelingen gestimuleerd om over te stappen en gebruik te maken van elektrische voertuigen. Toch is verduurzamen niet alleen overstappen op elektrisch rijden. Het kan ook zijn dat bedrijven zonnepanelen leggen, gebouwen beter isoleren of gebruik gaan maken van deelmobiliteit.
Eén van de bedrijven die hun problemen heeft uitgesproken is ASML. Deze onderneming heeft op dit moment 600 deelfietsen, verdeeld over een aantal plekken. Werknemers van ASML kunnen, bijvoorbeeld op het station in Eindhoven, een fiets pakken en deze voor de rest van de dag lenen. Voorheen was er rondom Eindhoven altijd een file met auto’s die naar ASML moesten. Tegenwoordig is deze file een fietsfile geworden, omdat alle werknemers nu een deelfiets willen gebruiken. Kortom, een groot succes!
De uitdaging met het uitlenen van fietsen is dat je als bedrijf weinig zicht hebt of de fiets wordt gebruikt en door wie. Ook kan je het niet zien als er schade wordt gereden, wiens fout het is. Het is veel werk om dit alles precies bij te houden.
Rabobank is om bovenstaande reden begonnen met een pilot. Ze maken gebruik van elektrische fietsen die je moet ontgrendelen met je telefoon. Zo houdt een app precies bij wie de fiets heeft, waar de fiets is en of er schade aan de fiets is. ASML is ook bezig met verbeteren van de deelmobiliteit. Ze zitten nu in een tender, waarbij ze mee kunnen genieten van de nieuwste ontwikkelingen.
Het gebruik maken van deelauto’s kan op een paar manieren. Onder deelmobiliteit valt samen reizen. Dit gebeurt vaak met privéauto’s. Hier heb je als bedrijf niet zoveel mee te maken. Maar deelmobiliteit is ook het beschikbaar stellen van auto’s voor werknemers, zodat ze met een auto van de zaak bijvoorbeeld een klant kunnen bezoeken.
Wat is hier de uitdaging? Als je deelauto’s wilt aanbieden, zeker bij grote bedrijven, moet je genoeg auto’s aanbieden. Heb je te weinig auto’s, dan kunnen werknemers niet altijd gebruik maken van de voertuigen. Maar heb je te veel auto’s, dan blijven ze de hele tijd stil staan. De kosten kunnen hierdoor hoog oplopen.
Je zou daarom ook gebruik kunnen maken van een gedeeld wagenpark. Auto’s zullen dan vaker gebruikt worden. Alleen ook hier komen weer problemen bij kijken. Wie mag de auto wanneer gebruiken. En waar komt de vloot te staan? Wanneer je als bedrijf deelmobiliteit beschikbaar stelt, ben je er nog niet. Wat ga je precies aanbieden en hoe kunnen werknemers er gebruik van maken. Dit zijn allemaal vragen waar je als bedrijf goed over na moet denken.