fbpx

Definitieve ban op verbrandingsmotoren in 2035

Auto’s zijn altijd al de meest zichtbare milieu vervuilers geweest. Het is dus alleen maar logisch dat dat een van de eerste plekken is waarop de maatschappij gaat verduurzamen nu daar bij de druk zo wordt opgevoerd. Aan alle kanten worden er aankondigingen gemaakt die de harde deadline voor de conventionele motor steeds dichterbij brengt en definitiever maakt.

Het VN-klimaatakkoord van Parijs

Een van de meest bekende besluit momenten omtrent het milieu is toch wel het klimaatakkoord van Parijs dat in 2016 door de EU ondertekend werd en in 2020 in gegaan is. Het doel is om de opwarming van de aarde te beperken en dat willen ze doen door in 2030 40% minder uitstoot te produceren. In dit klimaatakkoord is er ook afgesproken dat vanaf 2030 alleen elektrische auto’s nog nieuw mogen worden verkocht. Het rijden van een diesel- of benzineauto en het tweedehands verkopen hiervan zou dan nog wel toegestaan zijn. Recentelijk is hier weer een nieuwe regelgeving bij gekomen die dit nog wat definitiever maakt.

Ban op verbrandingsmotoren per 2035

In juli van 2021 werd er door de Europese Commissie een plan gepresenteerd voor uitstooteisen in de toekomst. Een punt dat hier dus in naar voren kwam was over de verkoop van nieuwe auto’s. Per 2035 moesten alle nieuwe auto’s volledig uitstootvrij zijn. Dit hoefde alleen nog maar gesteund te worden door het Europese Parlement en dat is nu een feit. Dan is het definitief gedaan met de verbrandingsmotoren. Waar dit in het klimaatakkoord nog voelde als een doel, geeft dit voorstel meer het idee van een wetgeving. Een ban op de dan toch echt ouderwetse auto.

Werk aan de winkel

Dit is allemaal natuurlijk heel makkelijk gezegd, maar in werkelijkheid heeft dit nog best wel wat voeten in de aarde. Autofabrikanten moeten bijvoorbeeld er zelf voor zorgen dat hun productie en toekomstplannen hierop aangepast worden. Dan is het toch wel een vrij drastische verandering die men maar even moet maken. Er moet tegen eind 2023 bepaalt gaan worden of hier eventueel extra geld voor nodig is, maar dan zal het nog steeds een flinke klus worden voor de auto-industrie.

En ook voor de rest van de maatschappij zal dit voor flink wat verandering gaan zorgen. Nu rijden er al ruim 300 duizend elektrische auto’s rond in Nederland en groeit dit aantal nog steeds, er zullen toch nog zat mensen zijn voor wie deze switch wat minder makkelijk zal gaan. De voorspelling is nu dat er in 2030 2,5 miljoen elektrische auto’s zullen zijn, waar weer 1,7 miljoen laadpalen voor nodig zullen zijn. Met een huidig aantal van 200 duizend laadpunten, betekent dit dat we nog best een beentje moeten bij benen om deze deadline te halen.

Daarnaast zijn er ook nog zorgen over of er wel genoeg energie zal zijn om al deze auto’s te kunnen laten rijden, om dan nog maar niet te spreken over dat het nog lang niet allemaal groene energie zal zijn.

Er is dus nog genoeg te doen en over na te denken, maar veel mensen zijn het wel over één ding eens. Deze veranderingen zijn wel écht nodig.