Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

BYD atto 3 velgen

Toename marktaandeel van Chinese EV’s

In de afgelopen jaren heeft China een steeds prominentere rol gekregen in de auto-industrie. Bijna 8 procent van de elektrische auto’s die in het afgelopen jaar in Europa zijn verkocht, behoort tot een Chinees merk. De Europese auto-industrie heeft daarmee duidelijk waargenomen dat Chinese fabrikanten steeds actiever worden op de markt. Dit leidt ertoe dat men de Chinese opmars met achterdocht bekijkt. In dit artikel lees je meer over de opkomst van de Chinese autofabrikanten en de nadelen voor de Europese auto-industrie.

Razendsnelle opmars

Het aanbod van Chinese elektrische auto’s maakt een razendsnelle opmars en trekt wereldwijd de aandacht. Voorheen braken Chinese automodellen niet echt door vanwege hun suboptimale kwaliteit en veiligheid. Maar nu laat China het tijdperk van diesel- en benzinevoertuigen achter zich en richt het zich volledig op de toekomst. Hierin hebben ze succes geboekt, met steeds meer nieuwe elektrische Chinese automerken die de markt betreden.

Zo komen de merken NIO, BYD en XPENG ook Europa binnen, waarbij hun marktaandeel aanzienlijk is gegroeid. De verwachting is dat in 2025 het Chinese marktaandeel van 8 procent in Europa verdubbeld zal zijn. Echter streven de Chinese fabrikanten naar een verdrievoudiging, waarbij ze zich focussen op 2035. In dit jaar zullen alle auto’s in Europa namelijk geen CO₂ meer mogen uitstoten. Deze nieuwe wetgeving en bijbehorende toenemende vraag naar EV’s zal ervoor zorgen dat de Europese markt voor Chinese autofabrikanten aantrekkelijker wordt. 

De toekomst van de Europese auto-industrie

Welke gevolgen heeft het Chinese marktaandeel voor de Europese auto-industrie? Op dit moment is slechts 12 procent van de nieuwe auto’s in Europa elektrisch en er wordt hard gewerkt om dit percentage te verhogen. Niettemin geven consumenten momenteel steeds vaker de voorkeur aan Chinese automerken boven Europese automerken. Dit kan worden toegeschreven aan het feit dat Chinese autofabrikanten lagere prijzen en kortere levertijden aanbieden dan hun Europese concurrenten. Om hiermee gelijke tred te houden, zal de Europese auto-industrie zich meer moeten gaan richten op concurrerende elektrische vervoermiddelen.

Privacyrisico’s

Aangezien we in Europa nog steeds deels gericht zijn op verbrandingsmotoren, loopt China voorop in de elektrische mobiliteitssector. De Chinezen omarmen elektrische voertuigen volledig, met een focus op verbeterde kwaliteit en veiligheid. Niettemin reist de vraag of Europa zich zorgen moet gaan maken over de privacy van deze auto’s, aangezien ze draadloos verbonden zijn met de fabrikant. Door deze verbinding zou de fabrikant toegang kunnen krijgen tot aanzienlijke hoeveelheden gebruikersdata, zoals snelheidsgegevens, video’s, audio-opnames en GPS-locatiegegevens.

Gezien de reeds bestaande zorgen over de reputatie van China op het gebied van privacy en spionage, zijn er velen die bezorgd zijn over deze ontwikkeling. Ondanks beweringen dat de gegevens op Europese servers zullen worden opgeslagen, heersen er twijfels hierover.

Chinese fabrikanten in Europa

Chinese fabrikanten zullen naar verwachting hun eigen productie in Europa gaan opzetten richting 2025, wanneer de Europese milieunorm Euro 7 van kracht wordt. Tegelijkertijd zullen de productiekosten voor benzine- en dieselauto’s, waar Europa bekend om staat, stijgen. Dit creëert een marktkans voor Chinese fabrikanten om betaalbare elektrische auto’s te produceren.

Tegelijkertijd streven Europese fabrikanten ernaar om hun positie in de auto-industrie te behouden. Hiervoor zullen ze zich op termijn volledig moeten gaan richten op de elektrische voertuigen. Dit zal tevens een cruciale factor zijn voor de toekomstige ontwikkeling van de milieuvriendelijke auto-industrie wereldwijd.