fbpx
beste elektrische auto's 2022

Strengere regels voor batterijen EV’s in Europa

De verwachting is dat er in 2030 bijna twee miljoen elektrische auto’s in Nederland rijden. In al deze elektrische voertuigen zit ook een accu. De EU heeft een overeenstemming bereikt over strengere regels voor de batterijen van elektrische auto’s. Producenten van EV’s zijn verplicht zich te houden aan de strengere milieunormen als ze hun voertuigen willen verkopen op de Europese markt. Per juli 2024 zullen fabrikanten van batterijen de totale koolstofvoetafdruk moeten kunnen rapporteren. Deze gegevens zullen worden gebruikt om in juli 2027 het maximale CO2-limiet vast te stellen.

Meest duurzame batterijen wereldwijd

In vergelijking met fossiele brandstoffen zijn batterijen al veel duurzamer. Toch kan het nog beter. De nieuwe regels met betrekking tot de koolstofvoetafdruk, recyclage en andere controles moeten ervoor zorgen dat de batterijen die worden verkocht in de Europese Unie de duurzaamste ter wereld zijn. Niet alleen moeten bedrijven zich houden aan de strengere milieuafspraken, ze moeten ook voldoen aan regels omtrent schendingen van mensenrechten en arbeidsomstandigheden.

Grondstoffen recyclen

Vanaf 2027 zullen fabrikanten maar liefst 90 procent van de door hen gebruikte nikkel en kobalt terug moeten winnen door middel van recycling. In 2031 loopt dit percentage op tot 95 procent. Deze regels betekenen ook goed nieuws voor de batterij-industrie binnen de EU. Producenten zullen namelijk minder concurrentiegevoelig zijn voor goedkopere batterijen via import. Het gaat hierbij vooral om de goedkope batterijen gemaakt van steenkool. Naar verwachting zal er in 2035 22 procent minder lithium en nikkel nodig zijn. Ook de nood aan kobalt zal afnemen, met 65 procent.

Voorlopig zijn de details van de nieuwe overeenkomst nog onbekend. Volgens koepelorganisatie Transport & Environment – afgekort T&E – zullen de nieuwe regels geen greenwashing meer toelaten, waarbij de producent van batterijen enkel de zogenoemde garantie van oorsprong bekend hoeft te maken. Deze garantie dient als bewijs om te laten zien hoe hernieuwbaar hun energie is, maar dit is niet zo’n betrouwbaar systeem.

Batterij van een auto heeft eerdere levens

In Nederland zijn bedrijven volop bezig om de auto-industrie te verduurzamen. Autobatterijen die zijn geproduceerd, moeten zo lang mogelijk worden gebruikt. Over het algemeen gaat een batterij van een auto ongeveer 8 jaar mee. Het is dan ook belangrijk dat elektrische auto’s beschikbaar zijn als tweedehands modellen.

Meer weten over klimaatproblemen tegengaan door elektrisch te rijden?