Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem
Contact
info@yourmoby.nl
Zowel op de zakelijke markt als in de private lease en privégebruik van auto’s, raakt elektrisch rijden steeds meer ingeburgerd. De grootste oorzaak voor de enorme stijging in populariteit, is dat elektrisch rijden beter is voor het milieu. Vanaf 2030 moeten alle nieuwe auto’s die in Nederland worden verkocht, elektrisch zijn. Dit om de ambities uit het Klimaatakkoord te behalen.
Maar niet iedereen hoeft een eigen elektrische auto te hebben om het Klimaatakkoord te behalen. Sterker nog: als elektrisch rijden niet radicaal verandert, is dit zelfs een slecht idee. Op de korte termijn zorgt dit alleen maar voor meer CO2-uitstoot. In deze blog leggen we uit hoe het zit.
Wanneer er wordt gekeken naar de gemiddelde levensduur van een elektrische auto versus auto’s die rijden op fossiele brandstof, gaat een elektrische auto langer mee. Hoe lang een elektrische auto meegaat, is vooral afhankelijk van de levensduur van de accu. Op dit moment is nog niet exact te zeggen hoe lang de accu van een elektrische auto meegaat. Uit data van de oudere generatie blijkt dat de capaciteit van de accu gemiddeld met 2,3% per jaar afneemt.
Het produceren van een elektrische auto zorgt daarentegen eerst voor extra CO2-uitstoot. Als er nu in één keer veel elektrische auto’s worden gemaakt en er geen extra maatregelen worden genomen, zal dit juist zorgen voor een extra stijging van de uitstoot ten opzichte van de productie en verkoop van niet-elektrische auto’s. Hieronder zetten we een aantal feitjes over de CO2-uitstoot bij het produceren van een EV op een rij:
Een goede oplossing voor het verminderen van de CO2-uitstoot door rijden in totaliteit, is het delen van auto’s. Vooral in steden lijkt dit winstgevend te zijn. Het delen van een auto brengt een aantal grote voordelen met zich mee. Zo is er een betere balans in CO2- uitstoot, zijn er minder kosten per gebruiker, staat er minder druk op de infrastructuur, worden er minder maatschappelijke kosten gemaakt én wordt er efficiënt omgegaan met het grondstofgebruik.
Het delen van een auto lijkt een eenvoudige en winstgevende oplossing te zijn. Toch wordt dit al jaren geroepen en weinig gedaan. Waarom? Generaties van marketingactiviteiten hebben ons wijs gemaakt dat een auto het instrument is naar het ultieme vrijheidsgevoel. Je kunt op elk moment vertrekken, wanneer je maar wilt.
Ook voor de overheid is een auto een uitstekend verdienmodel. Wereldwijd draagt dit fors bij aan de overheidsinkomsten. Binnen de EU wordt in België het hoogste bedrag aan belastinggeld geïnd per auto. Gemiddeld is dit een bedrag van maar liefst 3 duizend euro per auto, per jaar. In Nederland is dit bedrag 1.158 euro per auto per jaar. Hieronder vallen onder andere belastingen als bpm, mrb, brandstofaccijnzen en btw op onderdelen en onderhoud.