Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

subsidie laadpaal zakelijk

Opvallend: verschil in laadtarieven wordt alleen maar groter

De laadtarieven zijn in verschillende Nederlandse provincies weer aangepast. En wat blijkt: het verschil tussen provincies wordt alleen maar groter. Je betaalt voor een laadbeurt in Zuid-Holland tot wel 49,2 procent meer dan Gelderland of Overijssel. Hoe dit kan? Je leest het in dit artikel.

Waarom zit er een verschil in laadtarieven?

Er zitten aanzienlijke prijsverschillen in laadpalen. Het is zelfs zo erg dat je bij de ene laadpaal tot wel 2 keer zo veel kan betalen dan bij een andere. Er zijn een aantal factoren die bepalend zijn voor de prijs. Ten eerste is elektrisch laden uiteraard duurder wanneer je gebruik maakt van een snellader. Om een auto snel te laden is er heel veel energie nodig. Om deze energie op zo een tempo in de auto te krijgen, is een hele dure infrastructuur nodig.

Daarnaast heeft ook het moment van plaatsen van de laadpaal en de aanbieder van de energie grote invloed op de prijs. Het plaatsen van laadpalen wordt vaak door een bepaalde partij gedaan. Deze krijgen dan een lang contract van meerdere jaren. Wanneer de energieprijzen heel hoog zijn op het moment dat de laadpalen geplaatst worden, dan zal je automatisch meer moeten betalen. Dalen de energie prijzen, dan komt het vaak voor dat de laadkosten niet mee dalen. In de contracten staat namelijk dat de tarieven bijvoorbeeld eens per jaar aangepast mogen worden, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de benzineprijs.

Ook heeft jouw gekozen laadpas invloed op het tarief. Gebruik je bijvoorbeeld een laadpas met abonnement, dan betaal je geen starttarief. Heb je geen abonnement, dan betaal je dit wel. Daarnaast zijn er ook laadpassen die met een vast tarief werken. Gaat de laadprijs omhoog? Dan heeft het geen invloed op jouw kosten. Maak je vaak gebruik van een openbare laadpaal, dan is het aan te raden om een laadpas met abonnement te kiezen. Beschik je over een laadpaal aan huis, dan is het misschien minder voordelig.

Laadtarieven in Zuid-Holland gestegen

Vanaf 1 januari 2024 zijn de laadtarieven van een groot deel van de laadpalen in Zuid-Holland flink gestegen. Je betaalt nu 58 cent per kWh bij twee derde van de laadpalen in deze provincie. Maar waarom niet bij alle laadpalen vraag je je misschien af? Bij de overige laadpalen betaal je namelijk maar 31 cent per kWh. De meeste laadpalen in deze Zuid-Holland zijn ooit geplaatst als onderdeel van een grote uitbesteding. Je hebt ‘Samenwerkende Gemeenten Zuid-Holland 1.0’ (of SGZH1) en ‘Samenwerkende Gemeenten Zuid-Holland 2.0’ (of SGZH2). Al deze laadpalen vallen tegenwoordig onder Equans.

Bij SGZH2 laadpalen betaal je vanaf dit jaar dus een verhoogd tarief van 58 cent per kWh, terwijl je bij de SGZH1 laadpalen nog het lage tarief betaald. De laadpalen zijn door elkaar geplaatst. Het kan dus zijn dat er SGZH1 en SGZH2 laadpalen in dezelfde straat staan. Een goede oplossing is het afsluiten van een speciaal abonnement waardoor je bij beide type laadpalen een tarief van 41 cent per kWh betaalt.

Tarieven in het oosten van het land juist gedaald

Terwijl de tarieven in Zuid-Holland juist zijn gestegen, zijn deze Gelderland en Overijssel gedaald. Hier vallen de meeste laadpalen in dit gebied onder Vattenfall. Er zijn wel nieuwe tarieven aangekondigd: van 31 cent per kWh naar 29 cent per kWh. Er zijn natuurlijk ook laadpalen van andere aanbieders in deze provincies te vinden. Zo zijn er ook Allego laadpalen met een tarief van 57 cent per kWh.

Voorkomen dat je teveel betaalt? Het is altijd aan te raden om goed onderzoek te doen naar het type laadpaal waar je gaat laden. Vaak kun je in een app zien welke tarieven ze handhaven. Wat ook kosten bespaard is het aanschaffen van een eigen laadpaal aan huis. Hier betaal je vaak een lager tarief en kun je daarnaast altijd terecht. In Nederland kun je ook nog eens verschillende subsidies aanvragen zodat de aanschafkosten van een eigen laadpaal wat lager worden.