Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem
Contact
info@yourmoby.nl
Autoproducent Toyota en hetJapanse olieconcern genaamd Idemitsu Kosan hebben een deal gesloten om samen te gaan werken aan een nieuw type batterijen voor elektrische auto’s. De vastestofbatterij is beter voor het milieu, sneller met laden en de actieradius van de EV neemt toe.
Toyota is op dit moment het grootste automerk ter wereld en staat bekend om zijn betaalbare en betrouwbare auto’s. Wat opvallend is aan Toyota is dat het autobedrijf op dit moment maar een type elektrische auto hebben; de Toyota bZ4X. Waar concurrenten als Opel of Volkswagen al jaren bezig zijn met het ontwikkelen van verschillende EV’s, dacht Toyota het tijdperk van elektrische auto’s over te kunnen slaan. Een aantal hybrides zijn ontwikkeld. Vervolgens is het onderzoek verlegd naar waterstofauto’s.
Maar in de huidige automarkt beginnen hybrides steeds minder populair te worden en de vraag naar waterstofauto’s is nog minimaal. Dus heeft Toyota besloten toch over te stappen op elektrische auto’s. De Japanse autogigant is sinds 2006 onderzoek aan het doen naar de vastestofbatterijen, maar nu wordt dit onderzoek opgeschaald. Het blijkt namelijk dat veel mensen niet over willen stappen op elektrische auto’s door een aantal redenen. Ze vinden de auto’s te duur, de actieradius te klein of willen niet de tijd nemen om hun auto op te laden.
Hier wil Toyota iets aan doen en daarom is de samenwerking met Idemitsu Kosan gestart. Dit bedrijf is al sinds 2001 bezig met het ontwikkelen van de vastestofbatterij. Dat is opmerkelijk aangezien Idemitsu Kosan een olieraffinaderij is. Slaagt dit type batterij, dan zou dit ervoor kunnen zorgen dat er minder brandstof zal worden verkocht. Het type vastestofbatterij waar Idemitsu Kosan specifiek mee bezig is, is de zwavelbatterij.
Toyota meldde al eerder een doorbraak gemaakt te hebben met een vastestofbatterij. De zwavelbatterij van Idemitsu Kosan heeft echter nog meer potentie. Er zijn een aantal voordelen ten opzichte van de lithium-ionbatterij, de batterij die normaal gebruikt wordt in EV’s. Ten eerste is de potentiële energieopslag een stuk groter. Ook is de batterij lichter, waardoor ook het gewicht van de auto afneemt. Deze twee aspecten zorgen ervoor dat de actieradius tot wel 1.500 kilometer kan worden. De batterij laadt daarnaast op in maar 10 minuten.
Daarbij komt dat dit type batterij ook veiliger is dan de gebruikelijke batterij. De lithium-ionbatterijen hebben een vloeibaar elektrolyt. Dit is ontvlambaar, waardoor er altijd een bepaald risico is. Vastestofbatterijen hebben een vast elektrolyt. Dit is brandveiliger. Als laatste maakt dit soort batterijen geen gebruik van zeldzame grondstoffen, zoals lithium. Dit zou de prijs een stuk lager moeten maken.
Er zijn nog een aantal problemen met de vastestofbatterij. De belangrijkste zijn de hoge productiekosten. Ook werkt na een paar keer laden de batterij soms niet meer. Toch verwacht Toyota in 2027 de eerste proeffabriek voor vastestofbatterijen werkende te hebben. Misschien krijgen we in 2028 dan wel de eerste auto’s met deze batterij op de markt.